Kåre Mølbak: Folk dør ikke med corona - de dør af corona

Covid-19 er en sygdom, man ikke skal spøge med, siger Kåre Mølbak, professor og faglig direktør ved Statens Serum Institut
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Coronavirus har været dødsårsag for 95 procent af de registrerede danske coronadødsfald, siger Kåre Mølbak.

Over 95 procent af de 697 personer, der er registreret døde med corona i Danmark, er døde af symptomer, der er sammenfaldende med corona, siger Kåre Mølbak på pressemøde fredag aften.

- I øjeblikket er 697 registreret døde. Vi har lavet et review af dødsattesterne på en stor stikprøve af de her patienter. Og her er det over 95 procent, der er døde af en diagnose, der er forenelig med corona.

- Dermed er langt størstedelen af personerne formentlig døde af corona, siger Kåre Mølbak.

Han peger på, at dødsfaldene også er blandt personer i 40'erne og 50'erne.

- Så det er ikke en sygdom, man skal spøge med, siger Kåre Mølbak.

Dødeligheden underestimeret i Europa

Tidligere har myndighederne været forsigtig med at sige, at personer, der indgik i de danske coronadødstal, var døde af coronavirus. I stedet et det blevet understreget, at personer var døde med corona.

Mølbak siger, at der er data, som tyder på, at coronadødeligheden er underestimeret i Europa.

- Jo større coronaepidemien har været, desto større er underestimeringen af dødeligheden. Det vil sige, at har man en lille epidemi har man styr på sine tal og sine dødsfald, man har i øvrigt også styr på behandlingen.

- Men hvis man har en større smittespredning, så har man en underregistreret dødelighed. Og der er ikke noget der tyder på at virus har ændret natur, den er stadig lige følsom, siger han.

Overdødelighed også hos folk i 40'erne og 50'erne

På spørgsmålet om, hvorvidt de personer, som er døde enten af eller med corona, alligevel ville være døde inden for kort tid, svarer Mølbak:

- Det kan vi ikke svare fuldstændig på endnu.

- Men når vi kigger på de her overdødelighedstal kan vi også se, at det er noget, der går ned i de yngre generationer. Og det så vi allerede under den første smittebølge, således det også er folk, der er i 40'erne og 50'erne, hvor der er en overdødelighed.

- Så det er ikke en sygdom, man skal negligere, og det er en sygdom, der har mange ansigter, siger Mølbak på pressemødet.

Tema

COVID-19

Ukrainer efterladt på motorvejen i flere dage - gætter på det skyldes penge

49-årige ukrainske Voit Sergio skulle aflevere gods hos Jysk, da hans lastbil brød sammen. Det ukrainske firma han kører for fortalte, at vejhjælp ville komme fra Tyskland og at han ikke skulle kontakte nogen. Foto: Martin Riber
M
Udgivet

I mere end tre døgn opholdt Voit Sergio sig i en lastbilskabine i nødsporet på motorvejen. Her ventede han på hjælp, som han ikke viste om kom, og han måtte ikke kontakte nogen.

Attraktionerne langs E45 Sønderjyske Motorvej består mestendels af skilte og marker. Derfor undrede en TV SYD-bruger sig, da han fredag og de efterfølgende dage, på strækningen mellem Kolding og Christiansfeld, så den samme hvide ukrainske lastbil holde i nødsporet.

Mandag eftermiddag, over tre døgn senere, holdt den der endnu. Blandt hurtigkørende biler på motorvejen, bevægede en person iklædt refleksgul jakke sig omkring lastbilen.

- Min lastbil brød sammen i fredags, og jeg kan ikke gøre noget selv. Mit firma siger, at jeg skal blive her og ikke ringe til nogen, lød det fra den ukrainske chauffør Voit Sergio.

I mere end tre døgn måtte Voit Sergio opholde sig i denne lastbil og gå på toilet i vejkanten. Foto: Martin Riber

Voit, der ikke snakker engelsk, var på vej til et Jysk-lager i Uldum, da lastbilen brød sammen. Dér, i nødsporet, havde han opholdt sig siden, uvidende om, hvornår og om hjælpen ville komme.

Den eneste besked han fik om fredagen var, at en slæbebil ville komme fra Tyskland. Hvorfor den skulle komme fra Tyskland, vidste han ikke, men gættede på, at det drejede sig om penge.

- En kollega kom derefter og hentede lasten, og afleverede den hos Jysk, forklarer han gennem en oversættelsesapp.

Voit fortæller, at han ikke havde hørt fra modtageren Jysk, og han undlod at ringe til de numre han kunne finde, fordi fragtfirmaet havde bedt ham om at vente, ligesom han ikke snakker engelsk.

Eneste mulighed var derfor at vente i lastbilskabinen.

- Jeg har set film, men har ikke andet at lave. Jeg går på toilet i vejkanten, for fanden. Jeg har lige præcis mad til disse tre dage, forklarer den ukrainske chauffør.

Politiet kom forbi

Mandag formiddag holdt en politivogn ind i nødsporet og henvendte sig til den 49-årige chauffør.

- Politiet sagde, at de skulle se mine dokumenter og spurgte, hvad jeg lavede. Jeg forklarede, at jeg var brudt sammen, og at der ville kommehjælp fra Tyskland. De sagde okay, hang minestrimmel på lastbilen og kørte, forklarede Voit Sergio.

At lastbilen kunne få lov at holde i nødsporet i flere dage skyldes ifølge politiet, at ingen har anmeldt det.

- Vi står som uoplyste, hvis ingen henvender sig. Vi er afhængige af, at der kommer anmeldelser. Ellers står den der indtil den fjernes eller opdages.

- Normalt vil en lastbil ikke kunne holde ugeneret i nødsporet i tre dage, tilføjer vicepolitiinspektør hos Sydøstjyllands Politi, Jesper Engelund.

Han forklarer videre, at køretøjer ellers skal fjernes hurtigst muligt fra nødsporet. Faktisk har politiet fokus på især lastbiler placeret der.

- Nødsporet er ikke egnet til parkering, hvorfor vi også har en indsats, der går på at få lastbiler, der holder ulovligt i nødsporene væk. Dem holder vi øje med og giver bøder, fortæller vicepolitiinspektør hos Sydøstjyllands Politi Jesper Engelund.

Den ukrainske chauffør havde ikke mere plads end dette at være på i lastbilen. Foto: Martin Riber

Ifølge Jesper Engelund er proceduren normalt sådan, at Vejdirektoratet kommer ind over fjernelse af anmeldte køretøjer ved motorvejene, hvis ikke de er fjernet inden for 24 timer. Inden da er det en sag mellem den havarerede og autohjælp, der koordinerer med vagtcentralen.

Derudover siger vicepolitiinspektøren, at Vejdirektoratet har videoovervågning langs vejene, som normalt kan opfange situationer som denne.

tvSyd afventer svar fra Vejdirektoratet omkring, hvad de kender til hændelsen.

Voit er videre

Tirsdag morgen kunne tvSyd konstatere, at lastvognen var væk. Voit Sergio svarer ikke længere på beskeder, hvorfor det er uvist, hvor han befinder sig.

- Hvis ikke de kommer og hjælper mig i dag (red. mandag), så ringer jeg nok til jeres politi og fortæller dem om situationen, fortalte han mandag eftermiddag.

Fra Jysk, som skulle modtage varerne, er meldingen, at man vil tage fat i chaufførens fragtfirma, LLC Accord Platinum, og følge op på sagen samt sikre, at det ikke sker igen. Mere ønskede Jysk ikke at sige.

Det siger Jysk om sagen

tvSyd ville gerne stille Jysk spørgsmål om sagen og deres krav til de transportfirmaer, de anvender. Følgende skriftlige svar er, hvad Jysk ønskede at give:

- Vi er kede af at høre om chaufførens oplevelse. Da det er en ekstern leverandør, kender vi ikke detaljerne i den pågældende situation, men generelt skal alle vores leverandører leve op til vores code of conduct, hvor de skriver under på, at de overholder reglerne for anstændige arbejdsforhold for både deres ansatte og deres underleverandører. Vi følger op med den ansvarlige leverandør, så vi kan arbejde for at undgå lignende situationer i fremtiden.

tvSyd har stillet en række spørgsmål tilbage, som ikke er blevet besvaret.

Det har ikke været muligt for tvSyd at komme i kontakt med LLC Accord Platinum trods flere forsøg.

Fredericiansk virksomhed vinder pris for ny teknologi - sparer penge og hjælper grøn omstilling

Billund Lufthavn og andre bygninger med meget højt til loftet spilder en masse varme, der stiger op til loftet, mens der stadig kan være halvkoldt nede på gulvet. Det problem har Nordicco skabt en løsning på og vundet en pris for.
Udgivet

Fredericia-virksomhed får pris for klog ventilation, der kan spare penge og Co2.

Varmen stiger opad. Men kunstig intelligens kan automatisk justere ventilationen, så den sender den varme luft nedad igen. Så du kan holde varmen.

Den idé gør Fredericia-virksomheden Nordicco til virkelighed. Derfor har Nordicco netop vundet årets store AI-pris fra Industriens Fond. Et bevis på, at kunstig intelligens er mere end varm luft.

- Man kan godt have folk til manuelt at indstille ventilationen, men det vil kræve enorme ressourcer. Ved at bruge AI kan man spare nogle bekymringer og nogle arbejdsgange. Samtidig med at man spare penge og udleder mindre Co2, siger Jacob Ladingkær, som er udviklingschef i Nordicco.

Højt at flyve

De fleste kommuner og mange store virksomheder er kunder hos Nordicco. En af dem er Billund Lufthavn, som fik ny ventilation i efteråret.

- Vi har et kæmpestort rum med højt til loftet, så vi bruger selvfølgelig rigtig meget energi til varme og ventilation, Derfor er det superspændende, når der kommer teknologier, som kan hjælpe os med at reducere det. Vi forventer at mindske energiforbruget med mellem en tredjedel og helt op til det halve, siger Dan Prangsgaard, som er presseansvarlig i Billund Lufthavn.

Kunstig rådgiver

Præmien er en Champions League-stor pokal og 200.000 kroner. De skal bruges til at udvikle ideen yderligere.

- Vi vil gerne udvikle en virtuel energirådgiver, som kan hjælpe vores kunder med at skabe varige energibesparelser. Det kræver, at vi udvikler algoritmer og modeller, der kan kan tage højde for disse ting, siger Jacob Ladingkær.

Der tales og skrives meget om kunstig intelligens. Der er også mange eksempler på, at det er blevet ved snakken.

- Der er meget snak om de store sprogmodeller og om, hvordan man får virksomheder til at bruge kunstig intelligens. Hos os var det omvendt. Vi har sagt, at vi havde en konkret opgave, og så har vi overvejet, om vi kan bruge kunstig intelligens til at løse det, siger Jacob Ladingkær.

Bæredygtige bygninger

Nordicco blev grundlagt i 2018 og har 15 fuldtidsansatte. Virksomhedens projekt har imponeret fonden.

- Det er et fremragende eksempel på, hvordan kunstig intelligens kan bidrage direkte til den grønne omstilling. Nordicco sætter nye standarder for, hvordan AI kan drive bæredygtig udvikling i bygningsdriften. Det er særligt imponerende, at en ret ung virksomhed har skabt så markante resultater på så kort tid, siger Thomas Hofman-Bang, som er administrerende direktør i Industriens Fond.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com