Gratis færger er en sællert: Biler må vente, imens gående sejles over

Sådan ser færgen Bitten ud, når den er tom. Det er den sjældent for tiden. Arkivfoto
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Alle færgeruter, store og små, melder om øget trafik af gående og cyklister, efter at det er blevet gratis at tage færgen i det danske sommerland.

Som et led i genåbningen af Danmark har regering og folketing fra den 1. juli gjort det gratis for cyklister og gående at tage en tur med færgen, og det har ført til markant øget trafik på færgerne.

Tv2.dk beretter sågar om øboer fra Orø ved Sjælland, som ikke har kunnet komme med færgen hjem, fordi den var fyldt op af turister. 

Så galt er det tilsyneladende ikke gået i Syd- og Sønderjylland viser en rundringning, som TV SYD har lavet. Men alle melder om øget trafik.

Vi kan begynde med en af de mindre færgeruter, nemlig den der forbinder Ballebro og Hardeshøj, og som besejles af færgen Bitten.

Ballebro-Hardeshøj

- Vi havde 50 procent flere gående passagerer allerede den første dag, fortæller Søren Nielsen, overfartschef.

Der har også været en lille stigning i antallet af cykler, men dem kan man også normalt få med uden beregning. For nogle er turen ligefrem blevet et mål i sig selv.

- Vi har set mange, der tager flere ture efter hinanden, fortæller overfartschefen.

De mange nye gæster har ikke givet problemer med køer for de fastboende. Men de mange sejlturister, der tager flere ture, skal forlade færgen hver gang, så der er plads til nye passagerer, fortæller Søren Nielsen.

Endelave-færgen

Endelave-færgen kan også mærke en stigende interesse.

- Vi kan se, at der er en del flere, der har reserveret plads til en cykel, fortæller Charlotte List, der er souschef i Service- og Beredskab i Horsens Kommune.

På Endelave-færgen skal man reservere plads, både som gående og som cyklist, også selvom det er gratis. Der må kun være 150 passagerer i corona-tiden, og man kan kun reservere plads på færgens hjemmeside.

- Der er ved at være udsolgt i weekenden, men der er stadig pladser at få på hverdagene, fortæller Charlotte List.

Færgen til Hjarnø

Hjarnøfærgen tager 4 minutter om at sejle strækningen fra fastlandet ud til den lille ø i Lillebælt. Den første dag var der 260 flere gående med færgen, men det har ikke givet de store problemer.

- Hvis der er mange gående eller cyklende, så tager vi dem på én gang, og kommer så tilbage for at hente bilerne. Det kan vi gøre på 15 minutter, fortæller Stig Sørensen, der er overfartsleder på ruten.

Der har ikke været klager over den lille forsinkelse.

- Vi tager det henad vejen og gør vores bedste.

Fanø og Bøjden-Fynshav

Molslinien ejer to af de større ruter i Syd- og Sønderjylland, nemlig Fanøfærgen og Bøjden - Fynshav. Også de kan mærke en stigning, men har ikke gjort tallene op endnu, og det har ikke givet anledning til ekstraordinære køer, fortæller informationschef Jesper Maack fra Molslinien.

- De køer, der er, har været bilister, der er kørt til færgen uden af have reserveret billet. Og fannikerne har for det meste kort til færgen, og de har derfor en fast-lane, fortæller informationschefen.

Det har ikke været muligt at få forbindelse med Aarø-færgen.

På færgen til Barsø er skipper lige startet på sin vagt i dag, og ham, der havde vagten de første to dage med gratis færger, er taget hjem, så det er ikke muligt at få et overblik.

Eccos græske topchef stopper

Arkivfoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af Ritzau
Udgivet

Eccos kommercielle direktør, Thomas Gøgsig, bliver ny topchef i Ecco.

Den danske skogigant Ecco får ny direktør, da virksomhedens græske topchef stopper.

Det bekræfter Ecco over for Børsen, der har forsøgt at få svar på, hvorfor græske Panagiotis Mytaros stopper som administrerende direktør uden held.

Ecco bekræfter ligeledes over for Ritzau, at Mytaros stopper.

- Bestyrelsen takker Panos Mytaros for hans mangeårige virke og ønsker ham alt godt videre, lyder det i et skriftligt svar fra Ecco, der ikke har yderligere at tilføje.

Torsdag lagde Mytaros en video op på det sociale medie Instagram, hvor han var på vej ind i en flyver med teksten: "Billund. Den sidste dans".

Ud over det er der ikke mange oplysninger om direktørskiftet. Ifølge Børsen bliver det skoproducentens kommercielle direktør, Thomas Gøgsig, der overtager Mytaros' post som topchef i Ecco.

Siden Ruslands invasion af Ukraine er skoproducenten blevet kritiseret blandt andre af statsminister Mette Frederiksen (S) for fortsat at sælge sko i Rusland.

Virksomheden har tidligere forklaret, at den har valgt at beholde aktiviteterne på det russiske marked af hensyn til virksomhedens 1800 ansatte og deres familier. Ellers ville de ende på gaden, lød det.

- En kerneværdi i vores kultur er, at vi tager os godt af vores ansatte. Det er det centrale for os, og det er hovedårsagen til, at vi bliver i Rusland, sagde Panos Mytaros til Berlingske i marts 2023.

Ecco har over 250 butikker i Rusland, som den danske koncern selv driver, efter at de med en milliardinvestering købte distributøren i Rusland ud i starten af 2020.

Mytaros erkendte i interviewet med Berlingske, at det var ubehageligt at læse og høre meget af den kritik, der strømmede mod virksomheden for at blive i Rusland.

Panos Mytaros blev topchef, da Steen Borgholm i august 2021 stoppede.

Opdateres.

Sneryddere kom for sent i gang, da sneen væltede ned

Sneen er væltet ned i morgentimerne i Esbjerg Kommune. Foto: Signe Dohn, TV SYD
Udgivet

Sneen væltede ned i de tidlige morgentimer i Esbjerg Kommune, og det kom bag på snerydderne.

Klokken 07.38 snakkede TV SYD med driftschefen ved Esbjerg Kommune, der kunne berette om saltede veje og normale forhold under omstændighederne.

Men klokken 09.09 var lyden en anden, efter driftschefen havde snakket med vagtchefen.

- Sneen kom tidligere, end vi havde fået annonceret, så det har ramt morgentrafikken.

- Det var voldsomt. Når det kører fast og tør samtidig med, så bliver det til is. Men folk kører stille og roligt, siger Bjørn Eriksen, der er driftschef ved Esbjerg Kommune.

De havde forventet, at sneen ville falde fra klokken 8 og frem til klokken 12.

- Det er dårlig timing, at det rammer morgentrafikken. Det er ærgerligt, siger driftschefen.

Driftschefen lover, at når bilisterne skal hjem fra arbejde, så er der ryddet.

- Vejene er friske og gode, når de skal køre hjem igen.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com