Energiselskabet Norlys, som er en af de største el-leverandører i Syd- og Sønderjylland, oplyser, at svindlere sender falske sms'er kamufleret som ægte sms'er.
Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
- Siden telefonerne åbnede torsdag, har vi haft kø, og langt størstedelen af kaldene kommer fra kunder, der har fået den her sms, som truer med, at vi lukker for strømmen, hvis ikke de betaler en falsk faktura, som der er et direkte link til. Vi har politianmeldt sagen og opfordrer vores kunder til at slette sms’erne, siger Jess Bech, der er privatkundechef i Norlys’ energiforretning.
Sådan kan sms'erne se ud. De er falske og kaldes phishing-sms’er.
Foto: Norlys
Phishing-sms’erne er meget virkelighedstro, også fordi energiselskabet faktisk sender kunder, der har ubetalte energiregninger, en venlig påmindelse per sms. Kunder, der er kommet til at trykke på linket, opfordres til at kontakte politiet.
Hvad er phishing og smishing?
Phishing og smishing er fup og svindel, som lander i din mail-indbakke eller på din telefon.
Disse beskeder har til formål at få dig til at give private oplysninger. Det kan være CPR-nummer, kontonummer, PIN-koder og så videre.
Vær opmærksom på disse faresignaler:
Skræmmer en sms dig til at gøre noget bestemt, for eksempel at afgive bankoplysninger via et link, er det et godt tegn på en fup-sms.
Fortæller sms'en, at du har vundet en præmie i en konkurrence du aldrig har hørt om, så er det et godt tegn på svindel.
Sproget kan også afsløre fup-sms’er, da de kan være dårligt oversat af udenlandske svindlere. Men masser af fup-sms’er er skrevet på perfekt dansk, så vær altid kritisk.
Lad dig ikke narre af navnet på afsenderen. Svindlerne kan nemt få det til at se ud som om, at de sender den fra din bank, din energileverandør eller anden offentlig institution.
Banker, betalingstjenester og myndigheder ville aldrig kontakte dig på sms, og bede dig opgive personlige oplysninger.
- Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at Norlys’ navn og logo endnu engang bliver misbrugt til svindel. Sms’erne, der er i omløb i øjeblikket, ligner til forveksling dem, som vi også oplevede, at mange af vores kunder modtog i sommer. Jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Jess Bech.
Nu er der nyt om fremtiden for konkursramt eventsted
Budrunden på aktiverne efter Volkerts Fylke er afsluttet. Det er udlejeren af det konkursramte eventsted i Kolding, der selv har købt inventaret. Håbet er nemlig, at det kan fortsætte som restauration.
Tilbage i september blev eventstedet Volkerts Fylke i Kolding erklæret konkurs for anden gang på et år. I den forbindelse blev stedets aktiver sat til salg i en budrunde.
Det er Mads Brandt fra Skov Advokator, der er kurator i konkursboet. Han oplyser til TV SYD, at det er stedets udlejere i Aktieselskabet Dagelykke Ejendomme med adresse i Aalborg, der selv er købere af inventaret.
Det er nogle fantastiske rammer, så det vil være trist, hvis det ikke kan fortsætte som restauration
Søren Andreasen, direktør i Dagelykke Ejendomme
Det kan direktør i Dagelykke Ejendomme, Søren Andreasen, bekræfte.
- Det var den bedste løsning. For vi håber, at der kommer nogen, der i en eller anden form har lyst til at køre det videre som eventsted og restauration. I min optik var den mulighed ikke-eksisterende, hvis vi lod inventaret sælge ud af huset, siger Søren Andreasen.
Nu skal udlejerne på jagt efter den eller de personer, der forhåbentlig igen har lyst til at slå dørene op for arrangementer og bespisning i de stemningsfulde lokaler, der ligger i Brødrene Volkerts gamle Spinderi og Klædefabrik i hjertet af Kolding.
- Når vi har købt inventaret, er det fordi, at vi synes, at stedet har potentiale. Det er nogle fantastiske rammer, så det vil være trist, hvis det ikke kan fortsætte som restauration i en by som Kolding, siger Søren Andreasen.
Nu går jagten ind på at finde den rette lejer til lokalerne.
- I næste uge vil vi overveje, om vi selv skal begynde at kontakte nogen. Vi går benhårdt efter at finde nogen, der vil drive restauration. Jeg håber faktisk, a det er dem, der jager os, lyder det fra direktør Søren Andreasen.
Trusler og udskamning på chatgruppe fik mor til at advare andre forældre
Snapchat-gruppen 'Største sladder i 6100' var et chok for Rikke Grønhøj, men der findes værre eksempler på krænkelser i de såkaldte sladdergrupper.
Foto: Jonatan Dybro
|
Grafik: Lasse Lund Hansen
Digitale krænkelser findes overalt på nettet. Rikke Grønhøj blev vidende om en gruppe i Haderslev, som spredte trusler og rygter.
- 'Jeg kommer og smadrer dig'. 'Du er ingenting'. 'Du skal bare fucking dø'. Det var virkelig voldsomt, siger Rikke Grønhøj.
Det var nogle af beskederne, hun så, da hun fik lov til at se ind i en gruppechat, som hendes 14-årige datter var del af på Snapchat.
Inden for de sidste par år har vi set nogle ret vilde grupper, hvor det eksempelvis handler om at udskamme navngivne piger
Jonas Ravn, seniorkonsulent, Center for Digital Pædagogik
Datteren skrev ikke selv noget i gruppen, men kiggede passivt med i den såkaldte sladdergruppe.
Ligesom så mange andre.
Trusler, udskamning og deling af billeder er nogle af de digitale krænkelser, som er en del af landskabet på sociale medier. Også de steder hvor børn begår sig.
Sladdergrupperne kan være svære at finde, hvis man ikke ved, hvor man skal lede. De bliver ofte slettet, og en ny gruppe bliver hurtigt lavet.
Et lukket land
Fænomenet med grupper, hvor navngivne unge hænges ud, er desværre ikke noget nyt.
- Sladdergrupper har vi set adskillige gange de sidste 15 år. Nogle kan måske også huske Arto, hvor der også blev sladret helt enormt, siger Jonas Ravn.
Han er seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel hos Center for Digital Pædagogik, hvor man blandt andet arbejder med at klæde unge på til at begå sig på de sociale medier.
Jonas Ravn er seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel ved Center for Digital Pædagogik, og han har efterhånden set en del sladdergrupper.
Foto: Jonatan Dybro
Han ved også, hvor svært det er at komme grupperne til livs.
For selvom det, der foregår, kan være ulovligt, så er det svært at føre opsyn med eller bevise.
69 procent af børn unge oplever digitale krænkelser
25 procent har oplevet, at der er blevet taget billeder eller screenshots af dem, uden de selv ville have det.
Og 12 procent har oplevet, at der bliver spredt rygter om dem på nettet.
- Man skal inviteres ind i mange af de her grupper, der er helt eller delvist lukkede. Det er utroligt svært som forælder eller skole at følge med i, for det sker på alle tider af døgnet, og meget af det, der bliver lagt op, er i 'stories', der forsvinder igen, så bevismaterialet er meget svært, siger Jonas Ravn.
Ved du noget?
Har du prøvet at blive hængt ud digitalt?
Så hører TV SYD gerne fra dig. Skriv til Jonatan Dybro på jody@tvsyd.dk
Det er helt uforpligtende, og vi behandler dit tip fortroligt.
Videoer og ondsindede rygter på kant med loven
Indholdet i sladdergrupperne kan dog være langt voldsommere end trusler.
Videoer, hvor folk bliver banket, ydmyget til en fest eller intime billeder, der deles uden samtykke, fylder også i grupperne, fortæller Jonas Ravn.
- Inden for de sidste par år har vi set nogle ret vilde grupper, hvor det eksempelvis handler om at udskamme navngivne piger. At man siger nogen er billige eller har gjort noget til en fest og andre ting, som hører til privatlivet, siger Jonas Ravn.
Når fælleschatten handler om trusler, afpresning eller krænkelser, er det ulovligt og strafbart.
- Vi er ude i noget, der er krænkende og ulovligt i forhold til personernes privatliv, siger Jonas Ravn.
En advarsel til andre
Efter Rikke Grønhøj havde set gruppen på datterens telefon, valgte hun at tage affære.
- Vi blev enige om, at hun skulle ud af den gruppe, siger Rikke Grønhøj.
Derefter delte Rikke Grønhøj et opslag på Facebook, hvor hun gjorde andre forældre i Haderslev opmærksomme på gruppen.
Når vi forældre hjælper hinanden ved at gøre hinanden opmærksomme, så kan vi også styrke vores børn og unge til en bedre fremtid
Rikke Grønhøj, forælder
Sladdergruppen 'Største sladder i 6100' er lukket i dag, og nøjagtigt hvad, der er foregået i den pågældende grupper, ved vi ikke.
Haderslev Kommunes SSP-konsulenter er bekendte med gruppen, men kender ikke til nogen lovovertrædelser i forbindelse med gruppen.
Telefonen er vigtig for børn og unge. Ikke mindst på grund af de sociale medier.
Foto: Troels Sørensen
Rikke Grønhøj håber, at flere forældre til tage snakken med deres barn om, hvilke fællesskaber, de er del af på de sociale medier, og hvordan man behandler hinanden.
- Jeg kan godt være lidt bekymret for fremtiden, men når vi forældre hjælper hinanden ved at gøre hinanden opmærksomme, så kan vi også styrke vores børn og unge til en bedre fremtid i den digitale verden, siger Rikke Grønhøj.
TV SYD har kontaktet Snap Inc., der står bag mediet Snapchat, og forholdt dem til gruppen og øvrige sladdergrupper.
Snap Inc. skriver til os, at de ikke har kendskab til den pågældende gruppe fra Haderslev, men at de har en nultolerancer overfor mobning på deres platform og holder øje med anmeldelser om mobning på deres app hele døgnet rundt.
TV SYD
Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.
Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier.
Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps.
Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden.
Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.
Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.
Navn
Udbyder
Chartbeat
_cbt
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb_expires
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref_expires
Chartbeat
_cbt
Chartbeat
_chartbeat2
Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2
Chartbeat
_chartbeat2_expires
Chartbeat
_chartbeat4
Chartbeat
_chartbeat4
Chartbeat
_chartbeat4_expires
Chartbeat
_v__cb_cp
Chartbeat
_v__cb_cp
Chartbeat
_v__cb_cp_expires
Chartbeat
_v__chartbeat3
Chartbeat
_v__chartbeat3
Chartbeat
_v__chartbeat3_expires
Chartbeat
ebx_webtag_
Echobox
userId
tvsyd.dk
Funktionelle cookies
Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.
Navn
Udbyder
csrftoken
instagram.com
bcookie
LinkedIn
bscookie
LinkedIn
csrftoken
instagram.com
JSESSIONID
LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate
tvsyd.dk
jwplayerLocalId
tvsyd.dk
lang
LinkedIn
lang
LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY
YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY
youtube.com
li_gc
LinkedIn
lidc
LinkedIn
tableau_locale
public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale
public.tableau.com
Nødvendige cookies
Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.
Navn
Udbyder
app_banner_enabled
tvsyd.dk
breaking
tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed
tvsyd.dk
CookieConsent
tvsyd.dk
frequencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyLastVisitV2
tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent
tvsyd.dk
visitedPagesV2
tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2
tvsyd.dk
XSRF-TOKEN
tvsyd.dk
Præference-cookies
Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.
Navn
Udbyder
NID
Google
Ikke tildelte cookies
Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.
Navn
Udbyder
pusherTransportTLS
no-domain
sentryReplaySession
no-domain
tv_syd_session
tvsyd.dk
Markedsføringscookies
Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.