Elbilister udfordret på hjemrejsedag: En kørepause på 1 time og 10 minutter for at lade
Elbilister måtte holde i kø ved lynladerne på julens største rejsedag. Brancheorganisation forventer, at køen næste jul bliver markant kortere.
Ligesom folkevandringen på tværs af landet kunne mærkes på togstationer og motorveje, kunne julens største rejsedag også mærkes ved ladestanderne langs motorvejene.
Blandt andet ved lynladerne i Fredericia, hvor op mod syv biler holdt i kø for at komme til en af de fire ladestandere.
- Jeg var meget heldig. Jeg har holdt her i 30 minutter. Der var lige et par stykker foran mig, og nu skal jeg lade i 40 minutter, inden vi kører videre, fortæller Søren Egsgaard fra Greve.
Tina Kjær fra Roskilde var også forbi ladestanderne på vej hjem fra Aalborg:
- Det er noget, man må planlægge sig ud af, når man har en elbil. Man kan ikke bare tanke og køre videre, så sådan er det lige nu, så længe der ikke er nok ladestationer, siger hun.
Ser man på udviklingen af elbiler de seneste år, så har virksomhederne, der står for at etablere ladestanderne travlt med at følge udviklingen.
Siden 2018 er antallet af elbiler registreret i Danmark steget fra 9.000 til godt 60.000 elbiler. Dermed er der over seks gange så mange elbiler på vejene. Imens er antallet af offentlig tilgængelig ladestandere kun fordoblet.
Udvikling i antallet af elbiler i Danmark
Bestanden af elbiler er i dag 60.400, mens der er 71.100 plugin hybrider, og de udgør tilsammen 4,7 procent af dagens bestand på 2,78 millioner personbiler. For et år siden var der 27.700 elbiler og 26.100 plugin hybrider eller 2,0 procent af bestanden.
Et eksempel er ladestanderparken på Fyn, der åbner næste år med minimum 28 ladestandere tæt på E20, som Clever står bag. Udbyderen forventer derudover at etablere over 10.000 flere offentlige ladepunkter frem mod 2025 - til de 2.500 de har i dag.
I forhold til denne jul opfordrer udbyderen til, at elbilisterne tager hjem fra juleferie med god tålmodighed.
- Der har aldrig kørt så mange elbiler på vejene før, og det er jo fantastisk, men det øger naturligt efterspørgslen på opladning, især på de store rejsedage. Vi håber, at elbilisterne har lidt ekstra tålmodighed med på turen og kan holde julestemningen i de travle dage i år. Allerede fra næste år vil det dog blive markant nemmere at lynlade på farten og i byerne, siger direktør i Clever, Casper Kirketerp-Møller, til TV SYD.
Ifølge brancheorganisationen er det hverken lyst eller teknologi, der mangler for at bygge flere store ladestanderparker, men at rastepladserne rundt i landet er låste af tidligere aftaler fra forskellige ladeudbydere og selskaber, der driver benzintankene på pladserne.
- Der er klart størst behov for ladestandere ud til motorvejene, og nogle rastepladser er låst i en årrække, fordi der står en enkelt gammel ladestander. Mange af de aftaler udløber i 2025, og indtil da arbejder vi på at få myndighederne til at sende flere rasteplader i udbud, siger Søren Jakobsen.
Derfor bliver flere at de nye ladeparker, ifølge Søren Jakobsen, også placeret i motorvejskryds.
Spørger man brancheorganisationen om bilisterne i Fredericia også skal forvente at holde i kø næste jul, så ser Søren Jakobsen lyst på fremtiden.
- Det er en engangsoplevelse, for fremover sætter man ikke længere kun fire til seks ladere op ad gangen, men 28, så det kommer til at rykke hurtigt, siger Søren Jakobsen.