De begyndte som en akut indsats i en krisesituation, og tre år senere belønnes de med fornem pris
KFUMs Sociale Arbejdes "Social Drive Out" var i fokus, da de lørdag aften fik overrakt Kronprinsparrets Sociale Pris ved parrets årlige prisshow, der i år blev afholdt i Musikhuset i Esbjerg.
For tre og et halvt år siden ændrede de fleste menneskers hverdag sig med et fingerknips.
Coronapandemien lukkede landet i flere uger. For socialt udsatte og ensomme, der befandt sig langt fra hjælpe- og støtteforanstaltninger, betød det, at i forvejen sårbare situationer blev gjort endnu hårdere.
Michael Seeberg fra Kolding fik sammen med en række andre en ide til et koncept, der skulle bringe sødme i de udsatte gruppers hverdag på trods af en kaotisk tid, hvor de ufrivilligt blev isoleret ligesom alle andre.
Det blev til en social indsats, som fik navnet Social Drive Out. I samarbejde med blandt andre flere af landets kommuner, boligselskaber og væresteder arbejder de for at bekæmpe ensomhed og yde støtte til voksne i udsatte positioner.
Indsatsen fik sent lørdag aften sin kulmination, da Michael Seeberg med fire partnere om sig stod på scenen i Musikhuset i Esbjerg, da de blev udråbt som vindere af Kronprinsparrets Sociale Pris.
- Det var overvældende og rørende. Vi var fem mand til modtagelsen, og vi er jo bare en lille del af den indsats, der er gjort det sidste tre og et halvt år, fortalte Michael Seeberg, der i dag er udviklingschef for Social Drive Out.
Kronprinsparrets Priser
Kronprinsparrets Priser blev indstiftet af Bikubenfonden i 2004 som en bryllupsgave til parret. Hvert år siden overrækkes følgende priser:
Kronprinsparrets Kulturpris
Kronprinsparrets Sociale Pris
Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris
Kronprinsparrets Sociale Stjernedryspris
Kronprinsparret udpeger prismodtagerne efter indstilling fra to rådgivende komiteer med ekspertise inden for kunst, kultur og socialt arbejde.
Kilde: Bikubenfonden
Med prisen fulgte en check på 500.000 kroner.
Pris er en gamechanger forud for hård vinter
Social Drive Out kører hver uge ud til de udsatte borgere i yderområderne. Her sætter de enten mobile cafeer op eller møder borgerne i deres eget hjem.
H.K.H. Kronprinsesse Marys motivation om Social Drive Out
- Social Drive Out bringer nærvær, støtte og fællesskab ud til de yderområder, hvor nogle lever isoleret og i ensomhed. De kører ud af selv de mindste grusveje og møder mennesker dér, hvor de er. Uge efter uge stiller de op foran den lokale Brugs eller forsamlingshus, og skaber et frit og uforpligtende rum, hvor menneskeligt nærvær og støtte er i centrum. De byder indenfor i et fællesskab, som alle kan være en del af og bidrage til. Hvor der er plads til at være, den man er, og hvor man bliver accepteret, som den man er
Michael Seeberg mener, at prisen giver deres indsats den fornødne opmærksomhed forud for en kold tid.
- Det er en anerkendelse, der giver et boost i hele landet. Vi går en vinter i møde under en inflationskrise, hvor folk har brug for, at vi kommer. Prisen er en gamechanger for det, siger han.
De øvrige prismodtagere var designer Henrik Vibskov, der løb med kulturprisen. Esbjergprojektet 'Energi til Hinanden' vandt den sociale stjernedryspris, mens det kunstneriske studio tog den kulturelle stjernedryspris.