12 ting dit barn skal opleve i naturen
Hvert tredje barn kender ikke følelsen af at klatre i et træ eller at smage på naturen, og knap hvert andet barn har ikke fanget en krabbe.
Har dit barn prøvet at røre en bænkebider, holde en snegl eller fange en fisk?
Det er alle små naturoplevelser, som ifølge direktør for Friluftsrådet, Winni Grosbøll, er afgørende og med til at skabe et forhold til naturen.
Der er også rig mulighed for kvalitetstid som familie, når man er fælles om at springe fra stub til stub, kaste sten i åen eller lede efter dyr i skovbunden
Winni Grosbøll, direktør, Friluftsrådet
- Oplevelser i naturen giver børn en forståelse for mangfoldighed og for de cyklusser, som hele tiden foregår i naturen. Et blad springer ud om foråret, falder til jorden om efteråret og bliver til føde for myrer og regnorme, siger Winni Grosbøll.
Netop dyr i skovbunden såvel som i søer, på stranden og i trætoppe er de to dyrenørder Peter Skødt Knudsen og Jonas Gadgaard på udkig efter i TV SYDs nye familieprogram ‘Dyreræs’.
Her zoomer kameraerne helt ind på de mærkværdige, sjældne og finurlige dyrearter, som findes i den syd- og sønderjyske natur.
41 procent har ikke prøvet at fange et krible-krable dyr
Dog er der stadig mange børn, som ikke har prøvet helt basale naturoplevelser.
31 procent af danske børn mellem 2-15 år har ikke prøvet at smage på bær plukket i naturen, og 41 procent har ikke prøvet at fange et krible-krable dyr.
- Rigtig mange danske forældre bokser med, at børn sidder for meget ved skærmen og er passive. I naturen er der meget at lave, og barnet bliver stimuleret alene af at komme ud i den friske luft, siger Winni Grosbøll.
12 basale oplevelser
Skal tallene vendes, kræver det ifølge Winni Grosbøll, at børns forhold til naturen bliver bygget op, både når de er i skole, i børnehave, i fritiden og sammen med deres familie.
- Der er også rig mulighed for kvalitetstid som familie, når man er fælles om at springe fra stub til stub, kaste sten i åen eller lede efter dyr i skovbunden, siger Winni Grosbøll.
Sammen med Friluftsrådet har hun udarbejdet en liste med 12 basale naturoplevelser, som skal inspirere familier til at bruge den nære natur uden for hoveddøren.
12 naturoplevelser
1. Tænd et bål
1. Tænd et bål
Alle børn skal opleve nærværet, hyggen og røgen, der svier i øjnene rundt om et bål i naturen.
At lave bål inviterer til stille stunder, fordybelse og nærvær. Det kan være et tiltrængt pusterum i det moderne børneliv, der stimulerer sanserne og sænker stress.
I offentlige skove må man gerne tænde bål på etablerede bålpladser. På www.udinaturen.dk kan du finde alle etablerede bålpladser og reglerne for, hvor du må tænde bål.
Lær at finde brænde, bygge et bål og holde gang i ilden. Sæt jer sammen omkring bålet og mærk roen sænke sig. Der er noget særligt ved at sidde om et bål sammen med andre.
Lav også mad sammen over bål. Det kan fx være de klassiske snobrød eller lav gryderetter. Man kan også bage æbler eller brød på sten i gløderne.
2. Kun for børn
2. Kun for børn
Alle børn skal have lov til at lege uden en voksen. Naturen er alletiders legeplads, hvor børnene kan lege i fred for voksnes opsyn og gode råd.
Det er fantastisk for børn at lege selv uden at blive afbrudt og få instrukser. Og det er fantastisk for os voksne at se dem bruge deres fantasi. Det kan give børn mulighed for at fordybe sig i naturen - føle, lytte, dufte, røre og smage på det, de møder.
Det kan være svært for de mindste at lege uden voksne. Men det kan lade sig gøre. Man kan for eksempel lave forskellige zoner som huler eller kroge, hvor voksne ikke må blande sig, og hvor børnene selv kan udfolde fantasien.
3. Find ro i naturen
3. Find ro i naturen
Alle børn skal opleve den ro og fred, der findes, når man er i naturen - på naturens præmisser.
Naturen vækker børns sanser og giver os oplevelser, som kan følge os resten af livet. Tænk på duften og følelsen af frisk luft. Tænk på duften, lyden og følelsen af at være ude i sommerregnen. Tænk på duften, synet, lyden og følelsen af at ligge i en skovbund og være til.
I naturen stimuleres alle vores fem sanser - synssansen, høresansen, lugtesansen, smagssansen og følesansen. At tilbyde børn ro i naturen er med til at understøtte børns koncentrations- og abstraktionsevne.
En måde at tilbyde ro i naturen for de mindste er for eksempel at lægge dem til at sove i naturen. Man kan også ligge i græsset og lytte og bagefter snakke om, hvad I hørte af lyde eller snakke om skyerne. Man kan kramme et træ og lukke øjnene.
Større børn kan få bind for øjnene og på den måde få skærpet sanserne.
4. Oplev naturen året rundt
4. Oplev naturen året rundt
Alle børn skal opleve sommeren med sand mellem tæerne, forårets grønne spirer, efterårets hvirvlende blade og vinterens frostklare dage.
Det er godt for krop og sjæl at opleve årstidernes kontraster og få en fornemmelse af skiftet fra forår til sommer til efterår og til vinter.
Mange voksne synes, at det er nemmest at komme ud i naturen, når det er varmt og tørt, men der er masser af aktiviteter året rundt, som børn har glæde af.
Snefald (hvis vi stadig får sne), den første forårssol, rusk og regn eller den tørre sommervarme. Der er forskellige oplevelser i naturen hele året rundt og mange sjove muligheder for at være ude alle årets 12 måneder.
5. Byg en hule i naturen
5. Byg en hule i naturen
Alle børn skal opleve stoltheden over at bygge en hule med naturens materialer. Sæt fantasien løs.
At bygge huler skaber fantasifulde lege og kan danne rammen om mange andre oplevelser i skoven.
Byg huler i skoven af de materialer, I kan finde i skovbunden. Det giver læring om, hvad der er i skoven af både træer, insekter, svampe og så videre. Fantasien kan få frit spil, og legen kan udvides med naturoplevelse: Klatre i træer for at 'holde vagt' eller have et udkigstårn.
Børnene kan også samle bær og andet, som I kan spise i hulen. I kan lave grene til sværd eller samle blade til senge. Alt kan ske i hulen.
6. Oplev nat i naturen
6. Oplev nat i naturen
Alle børn skal opleve mørket og stjernehimlen. Sanserne bliver skærpet i mørket, og dyrelivet er et helt andet.
Hvordan ser mørket eller natten ud? Tag ud i mørket for at se, hvor smukt det er i mørket. Mange børn forbinder natten med uhygge, men det er der ingen grund til. Tag hinanden i hænderne og oplev den mørke nat. For børn er der også noget særligt over at få lov til at være længe oppe.
Måske kan I finde et shelter, I kan sove i? På udinaturen.dk kan I finde overnatningsmuligheder i det fri.
I vintermånederne er der endda gode muligheder for at gå på opdagelse i mørket fra eftermiddagstid. Oplevelsen er intens og sanselig, for i mørket skærpes alle sanserne. Lydene, lugtene og vores rumfornemmelse ændrer sig. Farten sættes ned. Begynd allerede turen ved skumringstid og fornem mørket, der falder på.
7. Hold et dyr
7. Hold et dyr
Alle børn skal prøve at røre en bænkebider, fange en edderkop og kysse en frø.
Kan du huske første gang, du holdt et levende dyr? Følelsen af pels, skæl, fjer eller en våd snude?
Børn og dyr går godt i spænd. For de fleste børn er det en fantastisk sanseoplevelse at holde et dyr og mærke, om det er koldt, varmt, blødt eller hårdt. For andre børn kræver det mere overvindelse at holde en frø, en kattekilling eller en kylling. Det kræver også, at barnet selv mærker efter, hvad det er trygt ved. Det er særligt for børn at kunne vise omsorg for dyret og være bevidst om, hvad dyret er trygt ved.
Samtidig er det fantastisk for barnet at lære om dyret og identificere sig med det. Hvad spiser det? Hvor stor kan det blive? Hvor bor det? Hvem er dets mor?
8. Prøv grænser i naturen
8. Prøv grænser i naturen
Alle børn skal have oplevelser i naturen, der flytter deres grænser og tro på egne evner. Det styrker børn.
Børn kan mere, end de tror - og i særdeleshed mere end deres mor og far tror.
Børn udvikler sig ved at tage chancer, og det har naturen taget højde for, fordi børns led og knogler er særligt bløde og elastiske.
At prøve grænser af er meget forskelligt fra barn til barn. Det kan for eksempel være at kravle højt, løbe på en skråning, gå med bind for øjnene eller være ude i mørke.
Når børn skal prøve grænser af i naturen, udfordrer de sig selv, og det kræver tillidsfulde relationer. Der hviler et stort ansvar hos voksne i at skabe et socialt rum, hvor det er okay at prøve ting af, og hvor det bestemt også er okay ikke at turde.
Måske børnene kan hjælpe hinanden med at overkomme det, der er svært. Når børnene udfordres, kan de som gruppe gøre sig fælles erfaringer, supplere hinanden og arbejde for et fælles mål.
Måske tør barnet lidt mere næste gang?
9. Klatr i træer
9. Klatr i træer
Alle børn har ret til krat - og til at klatre højt op i et træ og nyde udsigten. Alting ser anderledes ud fra et træ.
Træer er en vigtig og helt nødvendig del af naturen. For børn er de et godt, naturligt legetøj. At klatre i træer kræver koncentration, mod, koordination og balance. Det er en god udfordring for børnene.
Børn i alle aldre kan klatre i træer, for man kan altid lave forskellige sværhedsgrader.
Små børn kan gå på balance på en træstamme - en naturlig balancebom der byder på mange flere udfordringer end dem på legepladser.
Større børn kan selv klatre op i træer. Måske kan de se noget helt nyt? Børn kender oftest selv deres grænse, og det er lærerigt for barnet selv at mærke den.
10. Smag på naturen
10. Smag på naturen
Alle børn skal smage på den vilde natur og opleve surt, sødt, salt og bittert på tungen.
Naturen rummer et kæmpe spisekammer. Æbler, brombær, hyben og kantareller kender du måske. Men hvad med vandmynte, strandsennep, svovlporesvampe, blæretang og løgkarse?
Skovturen får en helt særlig dimension, når I medbringer kurve og poser til at indsamle naturens spisekammer. Det hedder at sanke og er en særlig måde at opleve naturen på, der pirrer smagsløgene.
Når du samler, bliver du opmærksom på naturen på en ny måde. Du må nærstudere landskabet, opsøge viden og bruge øjnene og næsen godt for at finde og artsbestemme råvarerne.
Alle råvarer har en sæson og nogle særlige voksesteder, som er vigtige at lære. Men du kan faktisk høste spiselige råvarer i naturen hele året. Ved kysten kan du samle tang og urter, i det åbne land er der hegn og grøfter med urter, nødder og bær, og i skovens spisekammer bliver du blandt andet budt på svampe og spiselige blade.
Find god inspiration på www.vildmad.dk. De har også en app, du kan tage med ud i naturen.
11. Lær om natur og miljø
11. Lær om natur og miljø
Alle børn skal kende vores natur og have viden og erfaring med at passe på natur og miljø.
Nutidens børn er fremtidens voksne. Børn skal lære at passe på naturen og have viden om, hvad der er godt, og hvad der er skidt for naturen. Det er dem, der må leve med følgerne af klimaforandringerne og biodiversitetskrise.
Når et barn er med til at foreslå og gennemføre handlinger for en bedre natur og et bedre miljø, bidrager det til engagement, viden, forståelse og lyst til at gøre en forskel.
Det behøver ikke at være svære ting. For små børn kan det for eksempel være at finde blade i skoven og snakke om forskellige træer. Hvorfor skifter nogle blade om efteråret? For større børn kan I snakke om, hvad bæredygtighed er, og hvordan man for eksempel undgår madspild.
12. Leg med vand
12. Leg med vand
Alle børn skal opleve vandets magiske tiltrækningskraft. Børn mærker sanserne, overvindelsen og det våde (og måske kolde) element.
Plask! Kan du huske, hvordan det var som barn at hoppe i en vandpyt og mærke glæden ved, at vandet plasker?
Vand er en kæmpe sanselig oplevelse. Hvilken fryd det er at gå eller hoppe i vandpytter - enten med gummistøvler eller med bare tæer og mærke om vandet er varmt eller koldt alt efter årstiden.
Giv også lov til at lege i en mudderpøl. Eller tag en løbetur i regnvejr - måske helt nøgen om sommeren.
Tilbyd også gerne børnene skåle, kander og rør, så de rigtig kan udfolde sig i vandlegen.
I Danmark er man aldrig mere end 60 km fra havet. Så måske kan I tage på udflugt og hoppe over bølger ved stranden?