Vejle-træner stopper efter skidt sæsonstart

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Udgivet

Ivan Prelec stopper som Vejles cheftræner efter en tangering af den værste sæsonstart i Superligaen med ni nederlag i ni kampe.

Det oplyser Vejle mandag klokken 17 i en pressemeddelelse.

Prelec tog allerede beslutningen om at stoppe som Vejle-træner, da holdet havde tabt 0-5 til Viborg for lidt over en uge siden.

- Det står klart for mig efter kampen mod Viborg, at Vejle Boldklub og truppen skal have ny energi. Jeg er ked af, at jeg må træffe denne beslutning, men min energi er ikke på det niveau, holdet har brug for i denne situation, og når man når frem til den konklusion, så er man forpligtet til at handle på den, siger Vejle Boldklubs nu forhenværende cheftræner.

Udover Ivan Prelec stopper Damir Grlić, Mario Škrablin og Tomislav Brezović også i klubben fra dags dato.

Vejle skriver, at klubben vil præsentere en ny cheftræner og den nye øvrige stab for den resterende sæson tirsdag morgen klokken ni.

Søndag tabte Vejle 1-2 ude til Sønderjyske, og mandag er beslutningen så endegyldigt truffet.

Flere ladekabler forsvinder - her er teorien, der går igen

Udgivet

Ladeledninger til elbiler er den seneste tid blevet stjålet særligt i et område omkring Horsens og på Als. Men det usikkert, hvorfor ledningerne bliver stjålet, og hvor de mange meter ledning ender henne.

TV SYD har de seneste dage bekrevet, hvordan ladekabler forsvinder fra flere ladepladser blandt andet udenfor Horsens og på Als.

Det er sket i løbet af foråret og sommeren.

Senest blev der natten til onsdag stjålet to kabler ved Q8 i Lund ved Horsens. Og tidligere i år er 18 kabler stjålet fra lynladestandere i Augustenborg, Nordborg og Guderup på Als, samt i Gråsten og Ragbøl og Vonsild.

Niels Pihlman er skrothandler ved Horsens, han har ikke set stjålne lynladerkabler i sin forretning, men han er sikker på, at det er kobberet, der trækker kriminelle til at skære dem fri af ladestandere. Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

Hvorfor kablerne bliver stjålet, er endnu ikke klart, men skrothandler i Horsens, Niels Pihlman, har en teori.

- Kobber er det absolut eneste, som har en værdi i disse elkabler, så jeg tænker, at det er derfor, de er blevet kappet af flere ladestandere, siger Niels Pihlman.

Samme teori har man hos både OK og Clever. For selv om kobber jævnligt bliver stjålet fra blandt andet kirkegårde, byggepladser og kabler ved togskinner, så er mængderne af det røde metal begrænset i ladekablerne, lyder det.

- Ladekablerne indeholder en vis mængde kobber, men det burde ikke være nok til at tiltrække egentlige kobbertyve – dog er det stadig den mest logiske forklaring, siger Torben Niels Pedersen fra Clever.

Det glimter næsten som guld og drager kriminelle til at kappe kabler ved ladestandere. Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

TV SYD har været i kontakt med brancheforeningerne 'Drivkraft Danmark' og 'Mobility Danmark', der bort set fra Tesla, til sammen repræsenterer de forskellige ladeudbydere i Danmark. Her er man opmærksom på, at der i løbet af det seneste år er sket flere tyverier af kabler hos deres medlemmer.

- Vi ser, at der er et voksende problem med tyveri af ladekabler, og vi blev opmærksomme på det i Sydsverige og Tyskland først, hvor nogle af vores medlemmer også har ladestandere, siger Gent Grinvalds, der er chefkonsulent for e-mobilitet hos Drivkraft Danmark.

Kobberpriser tiltrækker kriminelle

Ifølge Gent Grinvalds er et lynladerkabel fem meter langt med omkring tre kilo kobber per meter. Og med en gennemsnitlig kobberpris på 45 kroner, kan der være penge at hente for kriminelle.

- Der er for 400 til 500 kroner kobber i ét lynladerkabel, hvis gerningsmændene kan få markedsværdien, siger Gent Grinvalds.

Ifølge tal fra God Energi er den gennemsnitlige kobberpris 45 kroner per kilo. I et lynladerkabel er der cirka tre kilo kobber per meter ledning. Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

Men det er svært at sælge stjålne kobberledninger til skrothandlere som Niels Philman i Horsens. Hos ham udbetaler man maksimalt 300 kroner til en kunde i kontanter - alle beløb derover overføres til folks bankkonti.

- Det gør vi for at forhindre, at vi kommer til at handle med stjålne varer som de her ladekabler, men også for at mindske risikoen for røverier, da vi ikke vil kendes som et sted, der har mange kontanter liggende, siger han.

Grafik: Lasse Lund Hansen

Det kan være svært at se, om ledninger og kobber er stjålet, men Niels Philman afviser ind i mellem kunder, der vil sælge varer, han ikke har fidus til.

- For et par år siden var der en del tyveriet af kobbertagrender fra kirker, og her kom der en mand med et lad fuld af dem. Ham afviste jeg, da han ikke kunne fortælle, hvor de stammede fra, og så tog jeg et billede af nummerpladen, som politiet fik, men jeg aner ikke, hvor sagen endte.

Organisation advarer om tyverier

Desuden får han og en lang række af landets skrothandlere jævnligt besked fra Genvindingsindustrien.dk, der er brancheforening for genvindingsvirksomheder, når der er sket tyverier med for eksempel kobberkabler.

- Når vi har medlemmer, som har set noget eller kender til tyverier, så meddeler de os det, og så sender vi besked ud til en lang række brancher, der kan blive tilbudt disse varer, om at de skal være opmærksomme på, at der er tyvekoster i omløb, siger Marianne Ladekarl Thygesen, der er sekretariatschef i brancheforeningen, der holder til under Dansk Erhverv.

Der er kobber i alle elledninger, og med en gennemsnitlig kilopris på 45 kroner, er det også attraktivt for tyve. Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

En ordning, som Niels Philman er glad for.

- Vi er altid ekstra opmærksomme, når vi får en besked fra dem, og det er en ordning, som giver os en ekstra mulighed for at være på vagt overfor det, der nu sker af den slags i vores branche, siger han.

Ved tyveriet i Lund ved Horsens i denne uge er der set to personer på scootere på videoovervågning køre væk fra stedet med kablerne hængende efter scooterne, men trods billederne er gerningsmændene endnu ikke fundet.

Mere sikkerhed på vej ved ladestationer

Men mere sikkerhed ved ladestationerne er ifølge Gent Grinvalds vejen frem hos deres medlemmer, når tyverierne skal forhindres. Udover videoovervågning arbejder Drivkraft Danmark også på at få gang i en lang række andre tiltag blandt andet inspireret af BaneDanmark.

Et overklippet kabel ved Q8 i Lund ved Horsens. Fotoarkiv. Foto: Chris Birkekær Pedersen

- Vi har været i dialog med Banedanmark, som har lavet nogle tiltag for at forhindre tyverier af kobberkabler hos dem, som vi lige nu ser på, om vi også skal tage til os. Blandt andet har de en spray, så man kan male og identificere kablerne - nogle af disse tiltag - eksempelvis usynlig mærkning af kabler - kan være en vej frem for os også - det samme kan øget overvågning og belysning ved enkelte ladestationer, siger Gent Grinvalds.

Hvor ender kablerne?

Endnu ved man ikke hvem, der står bag tyverierne af lynladerkablerne. Og endnu er der heller ingen viden om, hvor kablerne ender henne. Men skrothandleren fra Horsens har en ide om, hvor det kunne være.

el-skrot og elektronik kan være mange penge værd. Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

- Jeg har en formodning om, at det bliver kørt over grænsen til Tyskland og måske endnu længere væk. Det er nemlig meget svært at at få afsat herhjemme, hvis man ikke kan godtgøre, hvor det kommer fra, da vi har så meget kontrol både internt i en virksomhed som vores, men også hos bankerne og Told & Skat, siger Niels Pihlman.

Her er årsagen til, at ægtepar ikke må sætte ladeboks op til deres bil

Udgivet

Et par fra Fredericia har i flere år kørt en sag mod deres boligselskab om retten til at lade i forlængelse af deres hus. Sagen indeholder dog mere end bare fortolkning af regler i forhold til opsætning af en ladeboks.

Det er ikke hverdagskost, at en sag om en ladestander i et boligområde ender ved Danmarks højeste domstol Højesteret.

Men det er tilfældet i en sag fra Fredericia, der har kørt siden 2021.

Samme år installerede et ægtepar selv en ladestander på gavlen af deres almenbolig i Fredericia med henblik på at lade deres hybridbil. Det havde de dog ikke søgt om hos Boligkontoret Fredericia, som udlejer boligen.

Sagen kort

Lejerne Heidi og Jack Nielsen købte i 2021 en hybridbil og opsatte en ladestander i forlængelse af deres enderækkehus - en almenbolig, hvor de bor til leje.

Herefter fik parret besked af viceværten om, at de skulle søge om tilladelse hos Boligkontoret. Det gjorde de efterfølgende og fik afslag samt besked om, at ladestanderen skulle pilles ned.

Da det ikke blev gjort, blev sagen bragt for Beboerklagenævnet.

Her fik lejerne 19. maj 2022 medhold.

Herefter besluttede Boligkontoret at sagen skal prøves i Boligretten, der 10. januar 2023 giver medhold til udlejer.

Herefter blev sagen taget i Vestre Landsret, som stadfæster Boligrettens dom.

Torsdag 19. september fik parret godkendelse af Procesbevillingsnævnet til at køre sagen for Højesteret.

Siden har sagen kørt i flere instanser. Først i Beboerklagenævnet, siden Boligretten, Vestre Landsret og forleden fik parret, der opsatte ladestanderen, tilladelse af Procesbevillingsnævnet til at køre sagen for Højesteret, fordi sagen er af principiel karakter.

Finn Muus, direktør for Boligkontoret Fredericia. Foto: Eva Havely, TV SYD

Ifølge Finn Muus, der er direktør hos Boligkontoret Fredericia, handler sagen, der nu ender i Højesteret i bund og grund heller ikke om ægteparrets sag.

Han peger på, at omdrejningspunktet i sagen er lovgivningen omkring installationsretten, der blandt andet omhandler retten til selv at installere vaskemaskiner, opvaskemaskiner, køleskabe og andre tekniske installationer i sin bolig

- Under installationsretten er der også omtale af den udvendige del. Der har man ret til en parabol eller en antenne, hvis man ikke kan modtage nogle af de kanaler, man gerne vil modtage. Hvis man ikke kan modtage dem på anden vis, har man ret til, at vi kan anvise til et sted, hvor man kan sætte den op. Der står ingenting om ladestandere, siger Finn Muus.

Her er gavlen, som er omdrejningspunktet for hele sagen. Ladestanderen var placeret på muren tæt ved det sorte skur. Foto: Eva Havely, TV SYD

Derfor har han og boligselskabet anfægtet, at der med en ladestander til en elbil kan være tale om retten til en sædvanlig installation i forhold til almenlejelovens paragraf 37.

Parret hev i sommers ladestanderen ned.

Parkeringsproblematik

Et andet af konfliktens hovedpunkter drejer sig om, at parret i forbindelse med ladningen af deres hybridbil parkerede for enden af deres lejemål, der ligger som det yderste rækkehus.

- Der, hvor vi holdt og ladede, er et stykke, vi har lejet af Boligkontoret, og der har vi på et græsareal fået lagt fliser. I alle årene inden vi fik ladestanderen, har vi haft en trailer stående. Vores campingvogn har sågar stået der. Der er aldrig en kæft, der har sagt noget. Alt røren er kommet, efter vi fik den ladestander op, fortæller Heidi Nielsen.

Her sad ladestanderen, som nu er blevet omdrejningspunkt for en sag, der er taget i Højesteretten. Foto: Eva Havely, TV SYD

I boligafdelingen er der, ifølge direktøreren hos Boligkontoret, en lokal besluttet husorden om, at man skal parkere på de dertil indrettede parkeringsarealer.

- Her havde de så fået lov til at bruge et areal i enden af deres rækkehus. Det blev så brugt til parkeringsareal. Det må man ikke i og med, at det står i husordenen. En beslutning, man har truffet i afdelingen. Når vi så modtager en klage fra beboere i afdelingen så er vi nødsaget til at gøre lejer opmærksom på, at der må man ikke parkere, og så bliver det jo mere en sag om parkering og selvfølgelig også om, at man ikke har søgt om at sætte en ladestander op, siger Finn Muus.

Bør overveje om alle skal have ret til ladestander

Ifølge Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef i FDM, så er det for mange el- og hybridbils-ejere mere belejligt at have sin egen ladestander - også selvom der er kommet mange ladestandere rundt omkring i landet i dag.

- Vi står i en meget svær situation, hvor omkring en tredjedel af befolkningen bor uden carport eller parkering, samtidig med, at vi ser en stigning i antallet af elbiler, fortæller han og kommer med et forslag:

- Jeg synes, at man bør overveje, om alle skal have ret til at kunne opsætte en ladestander.

Vil indrette sig ved eventuel dom

Hvis Højesteret beslutter, at en ladestander til en bil hører ind under installationsretten, så vil Boligkontoret Fredericia indrette sig efter beslutningen.

- Hvis der ikke er forhold i en ansøgning om opsætning af en ladestander der skulle begrunde et afslag fra vores side, såsom manglende kapacitet i ledningsnettet eller løsninger hvor der skal trækkes et kabel fra ladeboksen hen over et fortov eller sti, eller ulovlig parkering, så vil vi være forpligtiget til at godkende en ansøgning. Den er vi helt med på, for så ved vi, hvad vi skal administrere efter, fortæller Finn Muus.

Der er endnu ikke sat en dato for, hvornår sagen skal for Højesteretten.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com