Fredericiabrand koster virksomheder dyrt
Togskinnerne på Fredericia Havn ender blindt. En konsekvens af storbranden i februar.
Mens politiet stadig undersøger, hvem der var ansvarlig for storbranden på Fredericia Havn, koster ventetiden virksomhederne på havnen dyrt.
Siden branden har virksomhederne ikke kunnet benytte de togskinner, der bruges til at fragte gods fra skib til land.
Før ansvaret er placeret er der ikke udsigt til nye skinner. For ingen vil betale de 16 millioner kroner, som nye skinner koster.
Det gør hverdagen noget besværlig for shippingfirmaet Fredericia Shipping.
- Det generer os voldsomt at de banespor er ødelagt, så vi ikke kan køre ind der hvor vi plejer, fortæller direktør for Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen, til TV SYD.
De er i stedet nødt til at læsse gods af på en anden kaj og køre det de sidste 400 meter i lastbil.
- Det betyder, at vi er tvunget til at sætte ekstra personale ind på omlæsningen og vi er tvunget til at sætte ekstra biler ind på omlæsningen. Det koster alt sammen penge, tid og kræfter, forklarer direktøren.
Men ifølge firmaet Associated Danish Ports, der driver havnen, kommer der ikke nye skinner foreløbigt.
- Det kan vi ikke, så længe skylden ikke er placeret i forhold til branden. Det øjeblik det er placeret, så har vi selvfølgelig et krav til skadesvolder om at genetablere sporet, siger administrerende direktør Nils Skeby fra Associated Danish Ports.
Politiet efterforsker stadig, hvem der bærer ansvaret for branden hos Dangødning i februar. Så intet tyder på, at skinnerne bliver klar før begyndelsen af næste år.
- Jeg håber før, men vi prøver at være realistiske og indstille os på det. Så det er det vi ligesom arbejder udfra nu, at vi vil skulle køre den her operation i det næste halve til trekvarte år endnu, slutter Klaus G. Andersen.
DanGødning ønskede mandag ikke at udtale sig til TV SYD omkring et muligt erstatsningsansvar, der kan blive resultatet af politiets efterforskning.