Færing skal skaffe tre gange så mange passagerer

Lufthavnsdirektør Jákup Kass forventer, at mange flere vil flyve til og fra Sønderborg. Både borgere i Sønderjylland og Nordtyskland er målgruppen.
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Investeringer for over 200 millioner skal løfte Sønderborg Lufthavn. Det var et spørgsmål om vækst eller lukning.

Humøret flyver højt i Sønderborg Lufthavn. På tre år investeres 212 millioner kroner i at udvikle og udvide lufthavnen. Målet er at få langt flere passagerer, og kurven peger allerede opad.

- Vi har øget antallet af passagerer med otte procent indtil videre i år, mens andre lufthavne har haft faldende passagertal på indenrigsruterne. Vi har et mål om at tredoble passagertallet fra 53.000 til cirka 150.000 i år 2032, og det kræver masser af hårdt arbejde, men vi er godt på vej, siger Jákup Kass, som er administrerende direktør i Sønderborg Lufthavn.

Livsnerven

Færingen landede på Als i februar efter at have ledet lufthavne på Færøerne og Grønland. Med bagagen fuld af erfaring blev han tiltrukket af de massive investeringer og det lokale gåpåmod.

- Lufthavnen er jo en livsnerve for erhvervslivet og for hele udviklingen her i området. Det kan man mærke, at mange bakker op om lokalt. Samtidig satser vi på at tiltrække mange flere passagerer fra hele Sønderjylland og fra Nordtyskland. Det er let at flyve fra Sønderborg, hvor man parkerer gratis lige udenfor døren og ikke spilder sin tid, siger Jákup Kass.

Sønderborg Lufthavn er lille og "praler" af netop dét. Her er der altid en gratis parkeringsplads, og det tager ikke så lang tid fra ankomst til afgang.

I sommeren 2027 skal en ny terminal med to gater stå klar. Det store projekt omfatter også landingslys, et nyt instrumentlandingssystem, forbedrede rulleveje og standpladser til terminalen og et bedre parkeringsareal.

Sønderborg Kommune og Bitten & Mads Clausens Fond lægger hver 46 millioner kroner til anlægsinvesteringer, mens fonden alene lægger 120 millioner for en ny terminalbygning. Lufthavnen er meget vigtig for Danfoss-familien og fonden, forklarer fondens formand Lars Tveen, som også er bestyrelsesformand i Sønderborg Lufthavn.

- Det er et af fondens vigtigste projekter. Hvis det skal være et attraktivt sted at bo her og komme hertil, så skal infrastrukturen simpelthen bare være i top. Så er en velfungerende lufthavn altafgørende, og det er nødvendigt at modernisere og udvikle den. Ellers ville her komme færre og færre passagerer, og til sidst kunne det være, at her ikke længere var nogen lufthavn, siger Lars Tveen.

Flere flyvninger vil øge klimaaftrykket, men lufthavnen har også arbejdet på mere bæredygtige flyvninger og drift. Blandt andet fik Alsie Express i 2021 den første indenrigsrute i Danmark, hvor der er blandet biobaseret brændstof med det fossile flybrændstof.

Ud i verden

Sønderborg Lufthavn skal finde nye samarbejdspartnere, hvis lufthavnen skal tredoble passagertallet. Det siger redaktør Ole Kirchert Christensen fra Check-In, som følger branchen tæt.

- Kernen i Sønderborg Lufthavn er jo indenrigsruten til København, men de har også brug en rute til et større europæisk knudepunkt, hvis de skal tiltrække mange flere passagerer. Det kunne være til Amsterdam i samarbejde med for eksempel KLM, så man via Sønderborg kan rejse længere ud i verden, eller det kunne være Frankfurt eller München, siger Ole Kirchert Christensen.

Konkurrencen er hård, men missionen er ikke umulig.

- Sønderborg er jo i konkurrence med store lufthavne i Hamborg og Billund. Men det er dyrt at parkere i Hamborg, og det er gratis og let i Sønderborg, som godt kan være interessant for folk i Slesvig. Jeg kan også sagtens forestille mig, at der kan komme flere charterafgange, for eksempel til Mallorca eller Rhodos, siger Ole Kirchert Christensen.

Sønderborg Lufthavn

1950: Ingolf Nielsen køber Sønderjyllands Flyselskab og omdøber det til Cimber Air. Han begynder med fotoflyvning med mere fra Ellegårdens marker ved Sønderborg.

1968: Sønderborg Lufthavn anlægges på Kær Halvø. Sønderborg Kommune og Sønderjyllands Amt står for anlægsudgifterne til banen, mens Cimber Air opfører terminalbygning og tårn med mere.

1969: Lufthavnen åbnes for ruteflyvning. Cimber Air står for driften.

1993: Kommunen og amtet overtager terminalbygningen, tårnet og driften af lufthavnen.

1997-1998: Augustenborg, Nordborg, Sydals, Sundeved og Broager kommuner kommer med som andelshavere i selskabet.

2010: Sønderborg Lufthavn sætter rekord med 79.490 mennesker igennem terminalen.

2013: Det nye lokale flyselskab Alsie Express, med base i Sønderborg Lufthavn, åbner en rute mellem Sønderborg og København.

2016: Gislev Rejser begynder som det første charterselskab at sende gæster direkte ud i verden fra Sønderborg.

2020: Coronapandemien reducerer aktiviteten dramatisk. Antallet af rejsende falder til omkring 22.000.

2021: Bitten og Mads Clausens Fond og Sønderborg Kommune stifter sammen et nyt selskab, som overtager lufthavnen.

Kampsoldater bruger tape for at skyde med mortérer, afslører fortrolig rapport

En amerikansk soldat indstiller sit sigtemiddel, mens hans kolleger i Haderslev bruger tape til at fastgøre det til mortér-røret. Foto: James W. Clark / U.S. Marine Corps
T
Af Anders Lomholt og TV2.dk
Udgivet
I samarbejde med TV 2 Nyheder

En intern undersøgelse afslører store problemer i kampbataljon, der fra nytår skal stå klar til at blive udsendt på NATO-mission.

På Haderslev kaserne har kampsoldater fået besked på at være i beredskab fra 1. januar og klar til at rykke ud på NATO-mission.

Nu afslører en fortrolig rapport fra Forsvaret, at soldaterne langt fra er klar til kamp.

Tværtimod er bataljonen ”stærkt udfordret” på både køretøj- og materiel-området, lyder det i rapporten, som TV 2 er i besiddelse af:

- Udfordringerne antager en karakter, der rejser begrundet tvivl om, hvorvidt især en række af BTN (bataljonens, red.) underenheder er klar til indsættelse.

13. lette infanteribataljon i Haderslev har specialiseret sig i at rykke hurtigt ud og klare sig uden tungt udstyr som kampvogne og kanoner. Foto: Morten Fredslund / Forsvarsgalleriet

Rapporten er resultatet af en uges kontrolbesøg i slutningen af oktober fra Hærens Taktikinspektør, og den beskriver en lang række eksempler på defekt isenkram, som er en del af dagligdagen i Hærens lette infanteribataljon i Haderslev.

- Jeg har efterhånden oplevet lidt af hvert, når det handler om konsekvenser af besparelser i Hæren, men det chokerer mig, at de her soldater er blevet ladt i stikken med så dårligt materiel, siger Carsten Rasmussen, der er pensioneret brigadegeneral med 40 års erfaring i Forsvaret.

Morterer sat sammen med tape

TV 2 har i adskillige uger forsøgt at få adgang til Haderslev Kaserne for at beskrive forholdene. Men dagen før det endelig lykkedes at få en aftale i stand, blev den ifølge regimentschef Lars Nygaard standset af Forsvarskommandoens ledelse.

Han ønsker derfor heller ikke at deltage i et interview, selvom der er nok at spørge ind til. Blandt andet bataljonens mortérer, hvor der er problemer med defekte sigtemidler - de såkaldte rettere - som ifølge rapporten er fra 1971.

Kampsoldater i Haderslev skal fra nytår være i beredskab til internationale missioner, men deres mortér skal holdes sammen med tape. Foto: Kim Vibe Michelsen / Forsvarsgalleriet

De skyder skævt og sidder ikke fast, medmindre soldaterne bruger helt almindelig tape:

- De har betydeligt slør og løsriver sig under skarpskydning, hvorfor de af betjeningsmandskabet forsøges fastholdt med tape, lyder det i rapporten, som konkluderer, at det medfører ”et øget forbrug af granater, der ikke matcher kravene til et effektivt ildstøttesystem på den moderne kampplads”.

- Det er helt absurd, siger tidligere brigadegeneral Carsten Rasmussen og fortsætter:

- Sådan noget gammelt skrammel kan man ikke gå i krig med. Det ville være helt uforsvarligt. Min konklusion er, at de her soldater på ingen måde er klar til at blive udsendt på en international mission, siger han.

Ifølge rapporten medfører de gamle sigtemidler på mortérer, at bataljonen ”ikke kan gennemføre skarpskydning i mørke”.

Eksempel på den lette infanteribataljons sigtemidler, som ikke sidder ordentlig fast og rammer ved siden af målet. Foto: TV 2

Også om dagen er der stor risiko for at ramme ved siden af målet på grund af dårligt udstyr. Eller som det hedder i rapporten:

- (...) på store afstande varierer præcision og træfsikkerhed med op til 15 procent.

Udsigt til tunge køretøjer – og så alligevel ikke

Den lette infanteribataljon i Haderslev er specialiseret i lynhurtig mobilisering uden behov for kampvogne, tungt artilleri og containere fyldt med isenkram.

I stedet skal de op mod 500 kampsoldater for eksempel flyves ud til kamp i skovområder og kæmpe til fods uden meget andet end den udrustning, de selv kan bære.

I januar blev de en del af regeringens forsvarsforlig og fik til opgave at opbygge en ”fleksibel underafdeling” med et kompagni på 120-140 kampsoldater. De skal ”med kort varsel kunne indsættes i Europas nærområde samt i verdens brændpunkter, herunder i rammen af NATO, EU og FN”.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få dagens vigtigste nyheder direkte i din indbakke

2/2

Nu skal vi blot bruge dit navn og dit samtykke

Stage 3

Tre måneder senere blev de lovet forstærkning i form af et større antal pansrede mandskabsvogne – de såkaldte Piranha, som ville blive til overs, når Hærens 1. Brigade bliver udrustet med de langt tungere infanterikampkøretøjer.

- Dermed styrkes Hærens landmilitære evne til at agere hurtigt og fleksibelt i verdens brændpunkter, lød det i aftalen.

Det vakte jubel hos lokalpolitikere, der glædede sig til mere aktivitet i Haderslev.

Men en række centralt placerede kilder i Forsvaret oplyser nu til TV 2, at der alligevel ikke er udsigt til en eneste Piranha i den lette infanteribataljon.

De skal i stedet bruges i 1. Brigade, hvor de blandt andet udrustes med kanoner og missiler til brug for luftværn.

- Jeg anede ikke, at det stod så skidt til med kampsoldaterne i Haderslev, siger forsvarsordfører i Liberal Alliance, Carsten Bach, og fortsætter:

- Det er under al kritik, at forholdene er så dårlige. Og det hænger jo slet ikke sammen med, at der ligger en politisk aftale om, at de skal være parate til udsendelse. Det burde ministeren have informeret os om, siger Carsten Bach, der nu vil bede forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) om en forklaring.

TV 2 har bedt Forsvarsministeriet om en kommentar, men har endnu ikke fået svar.

Til gengæld skriver Forsvarskommandoen til TV 2, at kampsoldaterne nok skal blive klar i løbet af det kommende år. Og at der er udsigt til opgaver, hvor de nemt kan få støtte fra andre enheder:

- Som udgangspunkt ønsker Forsvaret ikke at kommentere på lækkede, klassificerede dokumenter. Det kan dog oplyses, at implementeringen af opbygningen af den fleksible underafdeling fortsat pågår, og det er forventningen, at underafdelingen i løbet af 2025 vil kunne indsættes i områder, hvor enheden er forholdsvis let at understøtte, lyder det.

Kontakt TV 2

Hvis du ved noget, vi bør vide om problemer med materiel i Det lette infanteri eller andre dele af Forsvaret, så er der mulighed for at kontakte TV 2 via en krypteret mailtjeneste.
Det kan ske direkte til:
anderslomholt123@proton.me

Du kan også læse mere om, hvordan du kan sende krypterede tips til min kollega på tv2.dk/secure.

Mangler hjælp til syge og sårede

Hærens kontrolrapport afslører også store problemer med infanteribataljonens køretøjer. Det går blandt andet ud over sanitetsdelingen, som står for at hente og behandle syge og sårede soldater.

Her har man ikke som andre dele af Hæren adgang til militære ambulancer. I stedet må Det lette infanteri klare sig med udtjente terrænkøretøjer – de såkaldte GD'er – uden radioudstyr, og hvor et forsæde er lagt ned for at give plads til en båre.

Mange af køretøjerne er gamle og slidte og kræver stadig mere tid på værksted. Foto: Forsvaret

Det betyder ifølge rapporten, at sanitetsdelingen:

- (...) ikke må transportere sårede i de tildelte KØTJ (køretøjer, red), hvilket kompromitterer SAN-kæden (Sanitetskæden, red.) mærkbart.

- Det duer ikke, siger tidligere brigadegeneral Carsten Rasmussen og fortsætter:

- Det er helt afgørende for soldaternes vilje og moral, at der bliver taget hånd om dem, hvis de bliver såret i kamp, siger han og tilføjer, at problemerne ikke kun gælder den lette infanteribataljon i Haderslev:

- Det er resultatet af mange års besparelser i Hæren. Og med det nuværende tempo vil der gå flere år, før soldaterne mærker resultatet af de nye investeringer i Forsvaret.

Let infanteribataljon skal stå klar til kamp

  • Skal fra nytår stille et kompagni (120-140 soldater) i beredskab til international mission fra NATO, EU eller FN

  • Skal være klar til hurtig indsættelse uden kampvogne og artilleri

  • Kæmper til fods og kan indsættes i by eller skov

  • Var i 2021-2023 udsendt som livvagter på NATO-mission i Irak

  • Råder over op mod 500 soldater, der hører til Slesvigske Fodregiment

Ifølge rapporten er også stabskompagniet, der leder kampsoldaternes indsats, hårdt ramt med gamle og reparationskrævende køretøjer:

- Den samlede operative rådighedsgrad er derfor mærkbart nedsat, fastslår rapporten.

Her står der også, at problemerne blev meget synlige, da en dieseltank under kontrolbesøget rev sig løs og landede på jorden.

Den lette infanteribataljon er kendt for at bruge terrængående ATV'er, som kan bruges i områder, hvor andre køretøjer ikke kan nå frem. Foto: Kim Vibe Michelsen / Forsvarsgalleriet

Det samme gælder lastvognene, der mangler pansring og våbensystemer.

Og så er der ingen øvelsesammunition og problemer med forældet kommunikationsudstyr, hvilket får rapporten til at anbefale en række haste-anskaffelser.

Eneste positive melding i kontrolrapporten er, at soldaterne trods dårligt udstyr gør deres bedste for at løse opgaven. Fra top til bund i hierarkiet beskrives de som ”robuste, udholdende og særdeles dedikerede” soldater:

- De løser pålagte opgaver til trods for meget vanskelige vilkår, og det aftvinger stor respekt.

Henrik holder juleaften for 20 personer, han ikke kender i forvejen

Henrik Cramer står klar med juletræet ved spejderhytten i Sdr. Bjert. Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD
Udgivet

Julen er hjerternes fest, men for nogle kan højtiden også være en ensom tid. Det vil Henrik Cramer fra Sdr. Bjert ved Kolding ændre på.

Henrik Cramer har besluttet at holde juleaften for 20 personer, han ikke kender i forvejen, i spejderhytten i Sdr. Bjert.

For den 42-årige handler det ikke kun om at skabe en god aften for andre – det handler også om hans egen glæde ved at give.

Henrik, som har været spejder siden han var ulveunge, finder inspiration i spejderverdenens værdier om at hjælpe andre. 

- Det at give til andre og se dem blive glade, giver mig en enorm glæde, forklarer han.

Henrik Cramer har fået nogle af madvarerne sponsoreret. Deltagerne skal selv betale 50 kroner for middagen. Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, tvSyd

11 har meldt sig

Arrangementet begynder juleaftensdag klokken 16, hvor gæsterne mødes til æbleskiver og julehygge. Senere serveres der en traditionel julemiddag med flæskesteg, risalamande og alt, hvad der hører til.

Aftenen slutter omkring klokken 21, og deltagerne bidrager praktisk undervejs, så det bliver et fælles projekt.

Henrik har delt sin idé på Facebook, hvor responsen har været overvældende positiv.

11 gæster har allerede meldt sig, men der er stadig plads til flere. For kun 50 kroner per person kan man sikre sig en plads ved bordet, og prisen dækker udelukkende maden.

Henrik Cramer viser bordet, hvor han vil holde juleaften for 20 fremmede mennesker. Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, tvSyd

Tilmelding åben indtil sidste øjeblik

Henrik understreger, at hans motivation også er personlig. 

- Det er måske lidt egoistisk, for jeg får så meget igen af at hjælpe andre, siger Henrik, der har fået sponseret nogle af madvarerne.

- Vi behøver ikke gå herfra som venner, men hvis alle har hygget sig og kunnet være sig selv, så er det en succes, tilføjer Henrik Cramer, for hvem dette initiativ er en drøm, han længe har haft.

Hvis man ønsker at deltage, kan man kontakte Henrik via Facebook eller på telefon. Der er stadig plads til flere, så ingen behøver at sidde alene juleaften i Sdr. Bjert.

Tilmeldingen er åben indtil sidste øjeblik, lyder det fra Henrik Cramer.

Det kan blandt andet ske i facebookgruppen SDR.BJERT / SDR.STENDERUP.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com