Besparelser for Sønderborg kommer til at koste de unge 4.000 kroner mere om året
Byrådet i Sønderborg Kommune har vedtaget besparelser på buskørslen. 17-årige Emil Lind ser ind i en stor prisstigning på sit ungdomskort samtidig med, at der kommer til at køre færre busser mellem hans hjem og skole.
Fra 2023 kommer der til at køre færre busser i Sønderborg Kommune, og hvis man kører med ungdomskort, vil det også fremover blive en dyrere fornøjelse.
Det er blevet vedtaget i byrådet i Sønderborg Kommune.
En af dem, der kommer til at blive berørt af de kommende besparelser er 17-årige Emil Lind. Han bor i Høruphav på Als og tager hver dag bussen ind til Business College Syd i Sønderborg. En tur på små syv kilometer.
- Det kommer til at påvirke mig en del. Det vil betyde, at der skal lægges flere penge i ungdomskortet, som ville kunne være brugt på noget andet, fortæller han.
Fra 600 til 4740 kroner
Byrådet har nemlig besluttet, at fjerne tilskuddet til ungdomskort, og ifølge Emil Lind vil han komme til at betale 395 kroner for et ungdomskort, som før kostede 50 kroner.
- Det betyder på årsbasis en stigning fra 600 kroner til 4740 kroner. Det er en rimelig stor stigning, fortæller han og fortsætter:
- Jeg er heldigvis fra en rimelig ressourcestærk familie, som har mulighed for at hjælpe mig økonomisk med ungdomskortet. Men jeg ved, at der også findes andre familier, som vil komme til at have sværere ved at finde 4140 kroner om året.
Ifølge Sønderborg Kommune vil man i stedet for tilskuddet til ungdomskortet indføre en pulje på 400.000 kroner til økonomisk trængte unge.
Besparelser for syv millioner kroner
I alt er der vedtaget besparelser for syv millioner kroner på buskørslen i kommunen. Besparelserne kommer på baggrund af stigende gaspriser og et fald i billetindtægter.
Det er ikke kun prisstigningen på ungdomskortet, som kommer til at påvirke Emil Linds liv. I fremtiden vil der også køre færre busser mellem hjembyen og Sønderborg, hvor hans skole er placeret.
- Der går i forvejen ikke særlig mange busser imellem Høruphav og Sønderborg, og nu hvor der kommer til at køre endnu færre, kommer det til at påvirke mig på den måde, at alt skal planlægges meget bedre i forhold til bustider, ellers skal jeg være heldig at mine forældre vil køre mig, fortæller Emil Lind.
Selvom de stigende omkostninger kan betyde, at han må tage cyklen i skole oftere, så indrømmer han, at der vil være dage, hvor det kan blive nødvendigt at tage bussen.
Uanset om han vælger at fortsætte med det snart over 4000 kroner dyrere ungdomskort, eller om han skal køre med et normalt rejsekort, vil det blive en dyrere fornøjelse.
- Økonomisk vil det måske kunne betyde, at jeg skal spare nogle penge et andet sted, som nok vil være på fornødenheder såsom sociale aktiviteter, fortæller han.