Analyse af tredje forbindelse over Lillebælt sættes på pause
![](/img/asset/aW1hZ2VzLzIwMjMvMTAvMTcvMTMtYm9yZ21lc3RyZS11bmRlcnNrcml2ZXItcGFwaXItZm9yLWF0LWJlc2t5dHRlLWxpbGxlYmFlbHQuanBn/13-borgmestre-underskriver-papir-for-at-beskytte-lillebaelt.jpg?fm=jpg&w=2048&h=1536&s=7ef0075e1f4219055c183093a061802c)
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet, at en strategisk analyse af en tredje forbindelse over Lillebælt sættes på pause.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse
Det var tilbage i 2021, at forligskredsen aftalte, at der skulle laves en undersøgelse af en mulig ny forbindelse over Lillebælt.
Men nu har forligskredsen besluttet, at den strategiske analyse skal afvente resultatet af et andet projekt fra infrastrukturplanen fra 2021, nemlig forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.
I screeningsfasen af en ny forbindelse over Lillebælt har man set på seks forskellige linjeføringer, forklarer afdelingsleder i Vejdirektoratet Andreas Egense.
- Vi har regnet på og sammenlignet de forskellige løsninger. Det viser sig, at en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger, siger han i pressemeddelelsen.
Forligskredsen vurderer på den baggrund, at linjeføringen syd om Middelfart "i høj grad må ses i sammenhæng med resultatet af den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn".
Opdaterede beregninger for brugen af de to nuværende forbindelser over Lillebælt afslører heller ikke noget akut behov for en ny forbindelse.