DF og SF vil have minister til at ændre lov om dagsgebyrer
Tusindvis af borgere fik krav på over 100.000 kroner for uforsikrede køretøjer. Forsikringsbranchen har beklaget, men transportministeren mener, systemet fungerer glimrende.
Dur ikke, om igen. Dét er beskeden fra både SF og Dansk Folkeparti til transportminister Thomas Danielsen (V). Begge partier vil have kigget på en lov fra 2019, som giver forsikringsfonden DFIM ret til at opkræve dagsgebyrer for uforsikrede køretøjer.
Den, der laver reglerne, kan jo ændre dem
Mogens Broe-Andersen, advokat
Ikke overblik over gæld
TV SYD har i de seneste måneder omtalt borgere, som fik regninger på helt op til 325.000 kroner for ét uforsikret køretøj. Ved indgangen til 2022 havde DFIM over 5.000 aktive fogedsager med gennemsnitlige krav på 109.000 kroner. I en stribe sager er der tale om misforståelser og køretøjer, som ikke kan køre.
For en måned siden sendte både SF og DF en stribe spørgsmål til ministeren. Hverken Peter Kofod eller SF's retsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt, er tilfreds med svarene.
- Man bør ikke holde borgere op på en gæld, de ikke vidste, de var i gang med at opbygge. Så jeg er meget forundret over ministerens svar og over, at han ikke engang har overblik over hvor mange borgere, som har gæld på dette område. Når man overlader så vigtigt et område til en privat aktør, så må man også have styr på hvem, som skylder hvad, siger Karina Lorentzen Dehnhardt.
Flovhed og farvel til trecifret millionkrav
Efter TV SYDs omtale valgte DFIM at forbedre sin information, så skyldnere nu blandt andet får besked i e-Boks. Desuden har DFIM i kølvandet på historierne indført nye lofter over, hvor stor gælden kan blive. For private borgere er loftet 25.000 kroner i verserende sager, mens det er 60.000 kroner i de helt nye og kommende sager.
Ved at give afkald på alle krav over 25.000 kroner har DFIM givet afkald på et samlet krav på over 400 millioner kroner, viser TV SYDs udregning.
DFIM hører under Forsikring og Pension. I januar blev brancheorganisationens vicedirektør Thomas Brenøe interviewet til TV SYD, hvor han stod inde for DFIM's nye håndtering af sagerne, men beklagede dele af den hidtidige praksis.
Vicedirektøren udtalte, at der blandt skyldnere af sekscifrede beløb var "en gruppe svage mennesker, og dem skulle vi have håndteret bedre. Jeg er da flov over det".
Minister: - Jeg har armslængde
SF og DF har bedt transportminister Thomas Danielsen (V) svare på, om lofterne er rimelige, men det forholder han sig ikke til.
- Faktisk har det intet med mig som transportminister at gøre. Det er jo noget, som DFIM fuldstændig står for at vedtage. Jeg har armslængde, og jeg er loyal over for de politiske aftaler, siger Thomas Danielsen til TV SYD.
Han fremhæver, at der er op mod 80 procent færre uforsikrede køretøjer i statistikken end før loven om dagsgebyrer. Dette skyldes dog også politiets nummerpladegenkendelse og Motorstyrelsens app "Ejerskifte", som gør det meget lettere at omregistrere køretøjer.
Advokat: Minister gemmer sig bag DFIM
Advokat Mogens Broe-Andersen har ført en række sager for borgere, som er kaldt i fogedretten af DFIM. Han undrer sig over, at Thomas Danielsen taler om armslængde.
- Jeg synes, ministeren lidt bruger DFIM som skjold i denne sag. De gør jo egentlig kun, hvad de har fået besked på. Ministeren kan ikke bare sige, at det ikke har noget med ham at gøre. Den, der laver reglerne, kan jo ændre dem, det siger bekendtgørelsen også, siger Mogens Broe-Andersen.
Han henviser til en bekendtgørelse fra 2018, som den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) stod bag.
- Her fremgår det, at ministeren fastsætter prisen og har tilsyn med regnskaber med videre, siger advokaten.
Tager ikke initiativ til det
Thomas Danielsen vil ikke selv tage initiativ til at ændre loven.
- Jeg skal ikke kunne sige, at der ikke er enkelttilfælde, hvor der er sket fejl. Men det fungerer generelt utroligt godt, og jeg ønsker ikke at ændre noget. Med mindre, der kommer et politisk ønske om at gå tilbage til den gamle model, siger Thomas Danielsen.
Ingen har dog ytret ønske om helt at afskaffe inddrivelsen penge fra ejere af uforsikrede køretøjer. Der er meget bred politisk enighed om målet med loven, men udover SF og DF har der været kritik af metoderne fra folketingsmedlemmerne Niels Flemming Hansen (K) og Preben Bang Henriksen, som er partifælle med Thomas Danielsen.
Preben Bang Henriksen udtalte i december, at "meningen med dagsgebyrer er at presse folk til at lade sig forsikre eller indlevere nummerpladerne. Men der er jo ikke meget pression i det, hvis folk slet ikke ved, at der opkræves 250 kroner om dagen".