Prisvindende kantpæl skal redde liv
Tre gymnasieelever fra IBC Kolding har videreudviklet på den traditionelle kantpæl, så den i fremtiden skal kunne forhindre harmonikasammenstød, redde liv og spare samfundet millioner af kroner.
Hvert eneste år koster harmonikasammenstød på motorvejen samfundet dyrt.
Alene skadeomkostninger løber op i millioner af kroner, men endnu værre koster det også af og til menneskeliv.
I fremtiden kan harmonikasammenstød dog hører fortiden til. Det er i hvert fald, hvad tre gymnasieelever fra IBC Kolding håber på.
Gymnasieeleverne Rasmus Kabel, Filip Nielsen og Jonathan Steinmeier har nemlig videreudviklet på den traditionelle kantpæl, hvor de har bygget et modul ovenpå kantpælen, som kan kommunikere med de øvrige kantpæl og oplade sig selv med solceller.
Når en bils fart falder til under 50 kilometer i timen, sender kantpælens sensor en advarsel én kilometer tilbage mod kørselsretningen. Her lyser kantpælene rødt, som en indikator for at hastigheden er væsentligt sænket længere fremme.
- Vi synes jo helt ærligt, at det er et genialt produkt. Vi prøver jo på at redde liv og sørge for færre uheld på motorvejene, siger Filip Nielsen.
De har lavet den i forbindelse med DM i Entreprenørskab, og det er der en helt særlig grund til.
- Vi fik nogle inputs fra Falck, og her fortalte de os, at de oplever problemer med at deres reddere bliver påkørt som oftest af uopmærksomme lastbilchauffører, siger Jonathan Steinmeier.
Har stiftet egen virksomhed
Produktet var ifølge konkurrencens dommere så gennemført, at gymnasieeleverne vandt Produktprisen.
- Det var megafedt at vinde. Det havde vi ikke regnet med. Vi vandt til regionsmesterskabet, men i finalen var vi oppe mod nogle bedre grupper, og der var skruet op for niveauet, siger Rasmus Kabel.
De tre gymnasieelever tror så meget på deres produkt, at de i marts stiftede deres eget interessentskab kaldet TUTUM, og nu er håbet, at kantpælene inden længe er at finde på de danske og europæiske motorveje.
- Nu skal vi bare ud over stepperne og i gang med at kontakte en masse, siger Rasmus Kabel.
Om bilisterne får de nye kantpæle at se, vil fremtiden vise. Gruppen har i hvert fald kontakt til Vejdirektoratet, der ifølge gymnasieeleverne har udvist interesse for projektet.