Efterskoleeleverne sover bedre efter 11 dage uden smartphone
I 11 dage har 109 elever på Koldingegnens Idrætsefterskole brugt gammeldags mobiltelefoner fremfor den velkendte smartphone. Det har betydet, at eleverne ikke har haft adgang til TikTok, Snapchat og Instagram.
Det er såkaldte dumbphones, som kun kan bruges til opkald og SMS’er, der de sidste 11 dage har været elevernes eneste kommunikationsmiddel på Koldingegnens Idrætsefterskole.
Eleverne har været uden deres smartphones som en del af et projekt, hvor de skal lære at bruge deres telefoner mere bevidst.
Koldingegnens Idrætsefterskole har gennemført projektet før, men denne gang var deltagelse obligatorisk.
Nu er dumbphone-projektet slut, og dommen er klar.
- Vi har evalueret sammen med eleverne, og flere fortæller, at de sover bedre, hvilket er dejligt, men også tankevækkende, siger Morten Svane og tilføjer:
- Eleverne har naturligvis også følt sig pressede og udfordrede, men overordnet set har de taget godt imod projektet.
Det er skolens forstander, Morten Svane, der i samarbejde med engagerede lærere har sat projektet i gang. Han har nemlig selv haft et ønske om at reducere sit mobilforbrug og vise eleverne, at de kan klare sig uden konstant at være på sociale medier.
- For mig har det været en omvæltning og udfordrende, at være uden min mobil. Der er en stor bekvemmelighed ved at bruge en smartphone, som er skøn i hverdagen. Det er små ting, som når jeg skal på min bank, det er altså bare nemmere på en smartphone, siger Morten Svane.
Da eleverne afleverede deres telefoner, skete det under en lille ceremoni, hvor de forseglede dem i konvolutter og modtog klaptelefoner, som krævede tilvænning.
- Flere elever fortæller, at de oftere ringer til hinanden nu, fordi det tager så lang tid at skrive en SMS. Det er klart, at det hele går lidt langsommere på en analog telefon, siger Morten Svane.
Eleverne fik deres smartphones tilbage torsdag eftermiddag, hvilket skabte livlig aktivitet i lokalet, fortæller forstanderen.
- Der var stor begejstring, da eleverne fik deres telefoner tilbage, og det var svært for dem at koncentrere sig bagefter. Jeg håber, de vil tænke mere over, hvordan og hvor meget de bruger deres telefoner fremover, siger han.
De positive reaktioner fra eleverne har givet forstanderen ideer til, hvordan mobilpraksissen fremadrettet skal være.
- Vi skal se på, hvordan vi kan fortsætte med at udvikle brugen af telefonen, så den bliver mindre vanedannende for eleverne, og de fremover bruger den mere hensigtsmæssigt, siger Morten Svane.
Han understreger, at alt foregår i dialog med eleverne, som har stor medbestemmelse i, hvordan mobilbrug skal foregå fremover.