Danmarks næststørste lystbådehavn er kommet et stort skridt nærmere
Planerne for Marina City i Kolding er blevet godkendt i Kystdirektoratet. Det glæder byens borgmester, at der er fremskridt i det store projekt, der bliver Danmarks næststørste lystbådehavn.
Nye boliger, grønne arealer og op mod 1.000 bådpladser kan blive en del af den nye lystbådehavn, Marina City, der skal etableres i Kolding.
Det har Kystdirektoratet godkendt, efter anlægstilladelsen til lystbådehavnen er givet, og det har skabt jubel hos borgmester Jørn Pedersen, Venstre.
- Jeg er superglad over, at vi nu har fået den længe ventede anlægstilladelse fra Kystdirektoratet. Det betyder jo, at projektet ikke er usikkert længere, siger borgmesteren.
Det her betyder, at vi får en bydel af verdensstandard.
Jørn Pedersen, borgmester, Venstre, Kolding
Miljøminister på sagen
Når Marina City skal have plads til op til 1.000 bådpladser, kræver det, at der bliver gravet ud til et nyt havnebassin. Det medfører, at 360.000 kubikmeter havbund skal fjernes, og det skabte en strid mellem Kolding og Fredericia kommuner.
Det fik sidste sommer Christian Bro, Socialdemokratiet, formand for Miljø- og Teknikudvalget i Fredericia Kommune, til at ærgre sig.
- Hvis Kolding vil udvikle en ny og bæredygtig bydel, så er det et dårligt udgangspunkt at smide sit affald inde ved nabokommunen, sagde han dengang til TV SYD.
Folketingspolitiker Karina Lorentzen, SF, gik også ind i debatten. Hun ville have miljøminister Lea Wermelin, Socialdemokratiet, til at kigge på sagen om de mange kubikmeter havbund.
Miljøministeren reagerede på sagen ved at få ministeriet til at lave en redegørelse om, hvordan deponeringen af materiale fra havbund kan ske natur- og miljømæssigt forsvarligt.
Sidste tilladelser mangler
Trods flere års diskussion om Danmarks næststørste lystbådehavn i Kolding er kommunen altså nu et skridt nærmere på at realisere Marina City.
Der mangler ifølge Jørn Pedersen enkelte tilladelser heriblandt en klaptilladelse, før alle planerne er godkendt.
Det er netop klaptilladelsen fra Miljøstyrelsen, som handler om de mange kubikmeter havbund – altså genplaceringen af det udgravede materiale. Tilladelsen skal give lov til at flytte havbund, fra der hvor den nye sejlrende og det nye havnebassin skal være.