Banedanmark advarer: For mange løber over skinnerne med livet som indsats

Foto: Caroline Kristensen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er alt for mange, der løber over skinnerne, lyder det fra Banedanmark, der nu vil sætte særligt fokus på, hvor livsfarligt det er.

Det er fristende. Sådan lige at stikke tværs over jernbaneskinnerne for at nå toget. Men ikke nok med at det er livsfarligt, så er det også ulovligt.

- Jeg har selv gjort det et par gange, fortæller Alexander Pagh, der venter på Kolding station. Hætten er trukket op om hovedet, for det er koldt og netop én af de dage, hvor man ikke har lyst til at vente unødigt længe i kulden.

- Men det er jo slet ikke det værd. Man kan sidde fast i skinnerne, og der kan komme et tog. Det er bare dumt, fortsætter han.

Selvom Alexander Pagh selv har løbet over skinnerne flere gange er han godt klar over, at det er livsfarligt.

Hvert år dør mellem fem og otte personer, fordi de bliver påkørt af et tog. I 2023 har DSB rapporteret mere end 1240 tilfælde, hvor personer har opholdt sig ulovligt på skinnerne. Det svarer til mere end fire situationer dagligt, hvor et tog har været tæt på at ramme en person.

Og på stationerne i Kolding og Vejle står det særligt slemt til. De sidste to år står de alene for 49 af indberetningerne.

- Uanset hvad årsagen er, så er det dumt, livsfarligt og ulovligt at krydse sporet på andre steder, end man må. Toget kører hurtigere, end du tror, og el-togene, som der kommer flere og flere af, er nærmest lydløse. Stationerne i Kolding og Vejle har begge gangtunnel med elevatorer, så der er ingen grund til at sætte livet på spil for at spare et par minutter, siger Martin Harrow, sikkerhedschef i Banedanmark.

Antal af indberettede sager fra Syd- og Sønderjylland, hvor personer har været på skinnerne. Foto: Banedanmark

Derfor sætter Banedanmark nu ind overfor sporløberene. Det sker blandt andet med asfaltfolier på perronen i et forsøg på at forstyrre og tale til passagererne i situationen, hvor de kunne finde på at krydse sporet.

- Det bedste våben er, når alle forstår alvoren og kun krydser jernbanen ved de autoriserede overgange og kun krydser jernbanen, når man må, siger Martin Harrow.

Sofie Kjær Lauridsen har aldrig selv løbet over skinnerne, men hun mener, at der skal lidt mere til for at stoppe sporløberne.

Men blandt passagerne på Kolding Station er det ikke alle, der overbevist om, at det er nok til at ændre sporløbernes adfærd.

- Jeg tror på, at det nok skal få folk til at tænke mere over det, men jeg er ikke sikker på, at de, der vælger at løbe over skinnerne, helt tænker over konsekvenserne, siger Sofie Kjær Lauridsen, der venter på toget hjem til Vojens.

Ar for livet

Konsekvenserne kan være store. Ikke kun for den enkelte sporløber, men også for lokomotivførerne. I værste tilfælde kan de være involveret i en dødsulykke, og det er en dybt traumatiserende oplevelse, siger siger forbundsnæstformand for Dansk Jernbaneforbund, Ebbe Drögemüller.

- Sporløbere spiller hasard med deres eget liv, men de gambler også med mine kollegaers psykiske helbred. Det tager tid at bringe et tog til standsning, og lokomotivføreren kan ikke bare svinge udenom. Det er ødelæggende for psyken, og hvert år har vi kollegaer, der må stoppe som lokomotivførere efter ulykker eller nærved-ulykker, siger Ebbe Drögemüller.

Det er noget Flemming Kildeborg Jakobsen kender til. Han er lokomotivfører i Fredericia og har på nært hold oplevet, hvordan frygten for en påkørsel sætter sig i kroppen.

- Man bliver overrasket hver gang, selvom man godt ved, at det sker. Nu har jeg heldigvis ikke selv været involveret i en dødsulykke, men jeg har haft situationer, hvor det har været tæt på, og det er lige ubehageligt hver gang, siger Flemming Kildeborg Jakobsen.

- Hver gang jeg kommer til en station – og særligt endestationerne - er jeg ekstra opmærksom. Det er jo stærkt ubehageligt, at der desværre sker flere og flere hændelser. Jeg tror måske, at der er sket et skred i folks holdning til, hvilke regler det er i orden at bryde, når man har en travl hverdag, fortsætter han.

Det er særligt i myldretiden og i nattelivet, at Flemming Kildeborg Jakobsen oplever, at flere vælger at tage chancen tværs over skinnerne.

Den gode hækkeløber

Blandt passagererne på Kolding Station er der flere, der kommer med alternative løsninger til at stoppe den farlige færden på skinnerne. Fælles for dem alle er, at det skulle være en form for hegn.

Henrik Boye fra Middelfart har en helt særlig interesse på kollektiv trafik og har også holdt foredrag om, hvordan man kan løse nogle af problemerne med sporløberne.

Henrik Boye er pensionist og har det, som han selv kalder for en af de største hjemmesider om letbaner og kollektiv trafik.

- Jeg tror, det handler om, at der er nogle unge, der gerne vil spille ’Karl Smart’. Det kunne man jo undgå ved at sætte et 1,5 meter højt hegn op mellem sporerne, som man gør mange steder i udlandet. Så skal man være en god hækkeløber for at kunne krydse over skinnerne, siger Henrik Boye, der er pensionist og bor i Middelfart.

Og den idé deler han med Alexander Pagh, der synes, at man kunne se på den måde nogle letbane- og metrostationer i København har hegn foran skinnerne, der kun åbner, når toget ruller ind på perronen.

- Det tror jeg også kan gøre en forskel, for uanset hvad så er det for dumt at løbe på skinnerne, siger Alexander Pagh. 

Biodiesel fra Daka kommer næppe til at køre på danske landeveje i nær fremtid

Udgivet

Hensynet til transportsektoren vejer tungt, når folketingsmedlem Henrik Frandsen (M) skal forholde sig til, at klimavenlig biodiesel sendes ud af landet.

Det er måske ikke verdens bedste idé at transportere anden generations-biodiesel fra Daka i Hedensted til Italien og Tyskland i stedet for at bruge den mere klimavenlige biodiesel i Danmark, hvor den er produceret.

Det erkender energi-, klima- og forsyningsordfører, Henrik Frandsen (M).

Daka i Hedensted laver anden generations-biodiesel ud af affaldsfedt fra døde dyr. Det er væsentligt mere klimavenligt end første generations-biodiesel, som laves af energiafgrøder dyrket på markerne.

Anden generations-biodieslen er væsentligt dyrere, men da den også er mere klimavenlig, var den derfor indtil 2020 underlagt en regel, som betød, at den talte dobbelt i klimaregnskabet, når den blev blandet op med fossil diesel og hældt på person- og lastbiler.

Da reglen blev fjernet, kunne den klimavenlige biodiesel ikke mere konkurrere, og siden er den blevet eksporteret.

Ikke ok at lave en halv liter om til en hel

Henrik Frandsen erkender, man bør se på problemet, men mener ikke, man skal tilbage til det gamle system, hvor en halv liter anden-generations biodiesel gør det ud for en hel liter første-generations biodiesel, så den bedre kan konkurrere.

Energi-, klima- og forsyningsordfører, Henrik Frandsen (M), erkender, der bør findes en løsning, så dansk-produceret, klimavenlig anden generations-biodiesel får dansk asfalt at køre på. Foto: Frank Blauenfeldt, TV SYD

- Det kræver, at der tages en politisk beslutning, hvis vi skal tvinge transportbranchen til at bruge den dyre anden generations-biodiesel, siger Henrik Frandsen.

- Hvis man fra politisk hold går ind og tvinger brugen af det her igennem, så kommer forbrugere i den anden ende til at skulle betale den regning. Det gør den almindelige bilist, men det gør erhvervslivet, som jo har et stort transportbehov i Danmark, også, siger Henrik Frandsen.

Han peger på, at det er brancher, der er meget afhængige af eksport, der kommer til at betale regningen.

- Om det er den vej vi vil gå, eller om vi f.eks. vil satse på elektrificering, eller om man vil bruge andre ting – gas eller biogas for eksempel, det er jo den afvejning, vi skal tage som politikere, siger Henrik Frandsen.

Børn fra udsatte boligområder får ferieminder på fodboldskolen

Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD
Udgivet

Fodboldglade børn og unge fra udsatte boligområder i Haderslev deltager i denne uge på en særlig fodboldskole, hvor det ikke er økonomien, der spænder ben for, om man kan deltage.

50 børn og unge fra Haderslev mødte mandag hinanden for første gang med en ambition om at blive bedre til fodbold.

Nogle af dem ville ikke komme på en almindelige fodboldskole af økonomiske grunde

Teddy Pedersen, fodboldskoleleder

De deltager alle i DBU og DIF's fodboldskole Get2sport i Haderslev Fodboldklub, der er for børn og unge fra socialt udsatte områder.

- Jamen, det er helt banalt. Nogle af dem ville ikke komme på en almindelige fodboldskole af økonomiske grunde, og derfor er vores deltagergebyr af mere symbolsk betydning, siger Teddy Pedersen, der er fodboldskoleleder i Haderslev Fodboldklub.

- Vi vil gerne bidrage til, at børn, der bor i udsatte boligområder, også får et foreningstilbud, siger han.

Nye venner

Det er tiende gang, fodboldskolen bliver afholdt, og deltagerne er mellem syv og 14 år.

12-årige Tasnimal Ahmad og Habiba Kaisshuker er med for anden gang og glade for at være tilbage.

- Det er sjovt og hyggeligt, og man får nye venner, fortæller Tasnimal Ahmad, der ikke spiller fodbold hver dag, men ofte.

- Vi laver afleveringsøvelser og træner skud, supplerer Habiba Kaisshuker.

Habiba Kaisshuker og Tasnimal Ahmad på fodboldskole for anden gang. Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

Næste generationer

17-årige Yahya Marrati har deltaget i samtlige af fodboldskolerne i Haderslev. I år er han med som frivillig træner.

- Jeg har spillet med siden 2015, men i år er jeg kommet for at føre det videre til de næste generationer. Jeg kan godt lide at lære dem noget. Især om sommeren, hvor de fleste ikke har noget at lave, siger den unge træner.

Fodboldskolen samarbejder også med den boligsociale helhedsplan i Haderslev. De er støttet af blandt andet kommunen og den almene boligorganisation HAB.

Haderslev Fodboldklub forventer at gennemføre fire Get2sport-fodboldskoler i løbet af 2024.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com