Russisk skib forlader Horsens med hul i skroget
Det russiske fragtskib Surgut er på vej ud af Horsens Fjord med hul i skroget - nu skal det direkte på værft.
Ny udvikling i sagen om det russiske fragtskib Surgut, der det seneste døgn har givet travlhed i Horsens havn.
Lørdag formiddag ved 11-tiden vendte skibet rundt i havnen og begyndte udsejlingen gennem Horsens Fjord blot 13 timer inden nye stramme sanktioner træder i kraft. Det oplyser TV SYD's reporter Ole Møller, der følger skibets færden på havnen i Horsens.
Det sker efter, at skibet har fået losset sin last af russisk stål, som var årsagen til at skibet anløb Horsens fredag eftermiddag.
Ny kurs: Skal sejle direkte på værft
Oprindeligt var det planen, at skibet skulle fortsætte til Marokko, men da det ved indsejlingen til Horsens stødte sammen med molen opstod der et hul i skroget. Men hullet er over vandspejlet og derfor er skibet blevet besigtiget her til morgen for at afgøre om det er sødygtigt.
Myndighedernes besigtigelse resulterede i en midlertidig sejltilladelse, der tillader skibet at sætte kurs mod russiske Kaliningrad, hvor det skal på værft for at få udbedret skaden.
Kom i havn i sidste øjeblik
Det var på et hængende hår, at skibet overhovedet kunne anløbe Horsens, da det fra midnat natten til søndag, er ulovligt for russiske skibe, at lægge til kaj i danske havne, såvel som i andre EU-havne. Det skyldes de fælleseuropæiske sanktioner, som EU-landene har vedtaget mod Rusland på grund af krigen i Ukraine.
Lørdag morgen, inden afsejlingen, oplyste vagtchefen ved Sydøstjyllands Politi til TV SYD, at man holder øje med skibet og dets besætning.
- Rent politimæssigt er vi selvfølgelig opmærksomme på skibet og foretager et rutinemæssigt tilsyn - selvfølgelig også i forhold til de nye regler (sanktionerne, der træder i kraft ved midnat, red.), sagde vagtchef Jørn Bystrup.
14 sømænd ombord
Allerede ved ankomsten fredag foretog politiets udlændingekontrolafdeling kontrol af skibets besætning, der tæller 14 sømænd, som alle stammer fra lande udenfor Schengenområdet.
Denne kontrol blev foretaget "uden bemærkninger", som det hedder i politi-jargon. Der var altså orden i papirerne, og besætningen måtte derfor fortsætte deres arbejde ombord, mens skibets tunge last blev losset.