Elever bruger kreativt frikvarter til at trække vejret
På Horsens Byskole har eleverne mulighed for at besøge et kreativt frikvarter to gange om ugen. Den halve time med håndarbejde er blevet vigtig for Viktoria Esbjørn Hansen og Amalie Støvring.
Bordene er proppet med garn, perler og igangværende projekter. Eleverne sidder ved bordene, på gulvet og i flere lokaler, når det kreative værksted, craft, åbner på Horsens Byskole.
- Det er virkelig fedt. Jeg føler, det er et frirum fra alt det stressende og dårlige. Man kan bare få lov til at trække vejret her, siger 13-årige Viktoria Esbjørn Hansen, der næsten altid er at finde med perler og garn, når værkstedet åbner.
Hun har været med til craft siden begyndelsen for to måneder siden, og hun nævnte det straks for Amalie Støvring, da hun begyndte på skolen i dette skoleår.
- Det hjalp, så man i pauserne ikke skulle finde nogen at være sammen med, for der var altid nogen hernede, siger Amalie Støvring.
En ekstra pause
Det kreative værksted åbner to gange om ugen i det store frikvarter, hvor elever fra alle klassetrin løbende kommer forbi.
Viktoria Esbjørn Hansen er en af de elever, der har mulighed for at besøge craft oftere, når værkstedet holder åbent i femte lektion og fungerer som et ekstra pusterum.
- Jeg er en af de børn, der har brug for at være væk mere end andre. Det er meget mere afslappende end at være i et klasselokale, hvor der er støj og larm, og det hele bare er kaos, siger hun.
En kop kaffe og en ide
Bag projektet står duoen Birgitte Timmermann Nielsen og Birgitte Lund, der over en kop kaffe fik idéen til at prøve forsøget af.
- Vi synes, der er mange børn, der har brug for et alternativ til at sidde bag skærmen, og vi er selv kreative og bruger vores hænder og ved, hvor god effekt det har, så hvorfor skulle det ikke også have det på børn?, siger Birgitte Timmermann Nielsen, lærer på Horsens Byskole.
Der var ikke langt fra tanke til handling, og kort efter var de i gang med deres første kreative frikvarter.
- Vi oplever, at når de sidder med noget i deres hænder, får de en ro og en opmærksomhed, og vi får mange snakke, som vi ikke tidligere har fået. Vi er sammen om noget, og det skaber en følelse af tillid, siger Birgitte Lund.
Der var ikke brug for at opsøge eleverne, da projektet begyndte, for rygterne spredte sig hurtigt, og nu er der godt fyldt op.
Grublerier forsvinder
Anne Kirketerp arbejder som psykolog og ph.d. med craft psykologi, der kobler håndværk og psykologiske effekter sammen.
Her viser forskning, at håndarbejde og håndværk kan bryde de negative grublerier, som kan opstå hos især børn.
Default mode network
Når hjernen kun får input indefra, begynder den at fremtidsbekymre sig. Det er her, man husker at handle ind, købe julegaver og andre gavnlige ting.
Men har man for mange ting, som tynger i hverdagen, kan det være svært - især for børn - at styre tankerne.
Her kan håndarbejde hjælpe med at flytte opmærksomheden og dermed klippe forbindelsen til default mode network.
- Når vi sidder og laver ingenting, så begynder vi på indre grublerier, og hvis man som barn har mange ting på tallerkenen, så falder man let ind i negativt grubleri og i det øjeblik, man tager noget op i hænderne, så er der ikke nogen aktivitet i default mode, siger Anne Kirketerp.
Håndarbejdet kan også styrke selvtilliden, fordi man fysisk kan se en udvikling, og at man bliver bedre.
Er der den perfekte balance i sværhedsgraden af projektet, ved man, hvad der skal ske, men det kræver stadig koncentration.
- Vi bliver så optagede, at vi for en stund glemmer os selv. Når vi lykkes med noget tilpas svært, får vi dopamin og balancerer serotonin niveauet, og så vi har en større mulighed for at humøret bliver løftet, siger Anne Kirketerp.
Derudover kan bevægelserne fungere på samme måde, som en vuggende bil- eller togtur kan.
- Mange børn oplever de rytmiske bevægelser, der tit er forbundet med at strikke og hækle, som en fortælling til kroppen om, at der er ro på, siger hun.
Et udvidet pusterum
Den store tilslutning til det kreative værksted har betydet, at der fra næste skoleår kommer til at være et talenthold.
- Det bliver fantastisk, for så får vi mere tid til at gå i dybden med det talent, som eleverne gerne vil have udviklet, siger Birgitte Timmermann.
Hverken Viktoria Esbjørn Hansen eller Amalie Støvring er færdige med at besøge værkstedet.
- Jeg vil komme, så længe jeg kan, siger Amalie Støvring.
- Så lang tid som muligt, siger Viktoria Esbjørn Hansen.