Tonstung transport gennem lille villakvarter. Beboerne har fået nok
Beboerne på den lille villavej Stensbækvej i Gram har fået nok. Mandag blev der uden varsel opstillet p-forbudsskilte på grund af endnu en sværtransport ned af vejen.
Den lille villavej Stensbækvej i Gram ligger hen i tung vintertåge. Ved første øjekast ser der temmelig dødt ud. Men man skal ikke opholde sig ret længe på den korte strækning, før den første store lastbil dukker op. En tankvogn med stor hænger, der er på vej med diesel til entreprenørvirksomheden Otte Chrestensen A/S. Det er ikke dagens første store vogntog, der passerer.
- Jeg har talt op til 80 passager på en enkelt dag, og over de seneste 3-4 år er det bare blevet værre, siger Bjarne Christensen.
Bjarne Christensen er bedemand, han bor på Stensbækvej i Gram, og så fungerer han som talsmand for beboerne på vejen. Han er en åben og venlig mand. Ikke typen der forekommer opfarende eller vredladen, men det er tydeligt, at der er noget der går ham på.
- Det er helt og aldeles utidigt bare at komme og stille skilte op, siger han harmt.
Episoden, han henviser til, er, at der i mandags pludselig stod skilte langs Stensbækvej, som forbyder standsning og parkering. Og det, der har fået ham op i det røde felt, er, at ingen har kontaktet beboerne på forhånd.
- Jeg er vred! Det er en annektering af vores vej, fuldstændig som annekteringen af Krim, siger Bjarne Christensen til den fremmødte direktør for Teknik, miljø og borgerservice Rune Larsson.
Det er en fejl
Rune Larsson er en høj og slank mand. Han møder beboerne på Stensbækvej med ro og afdæmpet retorik. Beboertalsmanden Bjarne Christensen bliver mødt med professionel forståelse.
- Det er en fejl, at de ikke er blevet informeret om skiltene. Jeg kan godt forstå, de reagerer, hvis de ikke har fået noget at vide på forhånd, siger Rune Larsson.
Der har været tre løsninger på byrådets bord i forhold til afviklingen af den tunge trafik til virksomhederne, der ligger i det lille industrikvarter bag Stensbækvej. Af de tre løsninger valgte byrådet i september sidste år den billigste. Men Rune Larsson afviser, at det blot er et spørgsmål om økonomi.
- Til den ene af de løsninger, som borgerne her foretrækker, skal vi opkøbe et stykke jord, men det ønsker lodsejeren ikke at sælge. Så er der en anden og meget, meget dyrere løsning, hvor vi skal afsætte 4-5 mio. kr., så vi kan etablere en ny vej, siger Rune Larsson.
Ønskeplan, både for beboere og virksomheder
En ny vej er den løsning, beboerne på Stensbækvej helst så, at kommunen førte ud i livet. Hos Dancoat, der lever af at male vindmølleelementer, er løsningen med en helt ny linjeføring ideel. De er nemlig ikke voldsomt begejstrede over, at deres store særtransporter skal ledes gennem Stensbækvej. Og derfor har virksomheden selv foreslået kommunen en alternativ rute.
- Vi har sammen med vores nabovirksomhed tilbudt kommunen at hjælpe med at finansiere en udvidelse af en eksisterende grusvej, men vi har aldrig fået svar, fortæller Poul Hjortlund Clausen, der er fabriksleder hos Dancoat.
På Stensbækvej håber beboerne, at byrådet i Haderslev vil se på sagen med nye briller, når de mødes næste gang den 26. januar.
- Jeg kender ikke ekspropriationsreglerne til bunds, men vi har dog set andre steder i Danmark, at der kan eksproprieres, når det komme de almindelige borgere til gode. Jeg har svært ved at se det rimelige i at tage hensynet til én person over os 30 beboere her på vejen, siger Mads Olesen, der bor sammen med sin kone Kirsten på Stensbækvej i Gram.