Rita er glad for, at hun ikke skal have sin hjemmehjælper rendende - succes fra Haderslev spreder sig
Haderslev Kommunes indsats med at få gjort robotter og teknologi til en del af hjemmeplejen har vakt interesse fra kommuner både i Danmark men også udenfor landegrænserne.
En medicindispenser, en sensor i bleen og et glas, der fortæller, hvor meget borgeren har drukket.
Det er nogle af de teknologiske løsninger, Haderslev Kommune forsøger at få ud til de borgere, de har i hjemmeplejen. Formålet er at have færre fysiske besøg hos borgeren, fordi man ser ind i en fremtid, hvor der kommer færre hænder til flere ældre.
Jeg behøver ikke at have folk rendende hver dag
Rita Hansen, pensionist
Og det er indtil videre med stor succes.
- Borgerne er rigtig glade for det. I starten var de bekymrede for, om de kunne finde ud af teknikken, men der har vi fundet en løsning, hvor vi er i stand til at hjælpe dem, fortæller Rikke Mølgaard Nielsen, der er afdelingsleder for Korterevarende Indsatser i Haderslev Kommunes Senior- og rehabilitering.
Erfaringen i Haderslev er, at det ofte strander, når man implementerer teknologi i hjemmeplejen.
Men ved at ansætte IT-supportere, velfærdsteknologer og Digit-tech elever fra Social- og sundhedsskolen har man skabt et team, der er klædt på til at bruge teknologi og bistå plejepersonalet, når teknikken driller.
- Det er vigtigt, for så skal vi ikke vente flere dage på at få teknologien fikset. Så kan vi komme videre med det samme, siger Rikke Mølgaard Nielsen.
Ugentlige henvendelser
De har valgt at kalde enheden for e-distrikt, hvor medarbejderne sidder i lokaler tæt på hinanden og kan lave skærmopkald til borgerne.
Måden at indrette hjemmeplejen, som man har gjort for de 73 borgere i Haderslev Kommune er nået ud til kommuner i Danmark men også Sverige.
- Det er jo fantastisk, at man kan være foregangsmand og at vi har chefer og direktører, der tror på det. Det har krævet noget mod, fortæller Rikke Mølgaard Nielsen, der har fået hjælp af virksomheden Public Intelligence til at forme e-distriktet.
Afdelingen har måtte afvise besøg fra andre kommuner på grund af tidsmangel, men en af de kommuner, der har sendt ledere til e-distriktet, er Sønderborg. Her fortæller Hjemme- og sygeplejechef Marianne Krarup, at man er meget inspireret og gerne vil i samme retning.
- Det er altid spændende, når nogen forsøger noget nyt. Det kræver mod af ledere, chefer og ikke mindst politikere, der skal prioritere midler til det, siger hun.
Nærheden er intakt
Indsatsen gives kun til de borgere, der selv gerne vil. Her oplever man ofte, at borgerne i starten er lidt skeptiske, men her tager flere fra e-distriktet ud og gør borgeren tryg ved teknologien, fortæller Rikke Mølgaard Nielsen.
Her gør robotterne ude ved borgeren det tilstrækkeligt at foretage skærmopkald. For eksempel kan en medicindispenser styres fra e-distriktet og frigive medicinen, mens man er på et skærmopkald og kan se borgeren tage medicinen.
Social- og Sundhedsassistent Rias Dandash fortæller, at han i løbet af en dag har omkring 50 opkald til borgere. Langt flere end han selv ville kunne nå, hvis han skulle være udekørende.
- Det er ressourcebesparende, og man får stadig et forhold til borgerne. Jeg taler med mange af dem hver dag, og de lægger også mærke til, hvis jeg har været på ferie, fortæller han.
En af dem han jævnligt taler med er KOL-ramte Rita Hansen. Hun er glad for skærmbesøgende og ved, at der kommer nogen, hvis hun ikke svarer.
- Jeg behøver ikke at have folk rendende hver dag, og vi får lige en snak, om alt er som det skal være. Det er betryggende for mig, min datter og svigersøn, fortæller hun.
Den 19. januar i det nye år har kommunen valgt at holde en inspirations- og vidensdag, hvor de blandt andet fortæller om e-distriktet.