Gammeldags leg trak fulde huse, og forældre burde følge trop
Leg har stor betydning for børns udvikling og trivsel, men den gammeldags leg er udfordret, fortæller lektor. En eventyrlig leg trak dog fulde huse til en festsal i Haderslev.
Der er spring, dressur og ringridning.
- Det er alt, hvad en hestepige kunne ønske sig, siger Maibritt Jepsen, der er børnebibliotekar på Haderslev Bibliotek.
Men der er ikke en eneste hest.
I hvert fald ikke en af kød og blod.
Dagen er for kæpheste, og for børnene, der er med, er træhestene lige så ægte, som de 'rigtige' heste.
- Det her er Crazy Daisy, hun er god til dressur, og det her er Zeus, han er god til at springe. Han springer over hvad som helst, siger Tone Baader på 9 år, der selv har taget kæpheste med til spring og dressurbanen i bibliotekets festsal.
Ser man på børns legevaner, er de fantasifulde og eventyrlige lege dog udfordret.
Og det kan have konsekvenser for børnenes udvikling, fortæller lektor ved Kolding Designskole Jesper Falck Leegaard, der blandt andet forsker i børns leg og legeoplevelser.
Den danske undersøgelse, der kortlægger børns leg
Dataindsamleren Norstat har foretaget undersøgelsen Legeliv 2023, der forsøger at give et nyt indblik i danske børns legekultur.
Det er en spørgeskemaundersøgelse med 1024 deltagende forældre til børn mellem 0 og 15 år.
Undersøgelsen peger på en sammenhæng mellem leg og trivsel. Jo mere man leger, jo bedre trivsel. Og omvendt.
Undersøgelsen er foretaget som en udmøntning af projektet Levende Legekultur, som er i et samarbejde mellem Gerlev Center for Leg og Bevægelse og Lauritzen Fonden. Projektet har identificeret, at legekulturen i Danmark er under forandring, og aktørerne bag ønsker derfor en dybere forståelse af legen set gennem forældrenes øjne.
For børn er leg en slags træning i at være i verden. Det er en måde at finde sig selv, og blive klogere på , hvordan verden fungerer.
Jesper Falck Leegaard, lektor, Kolding Designskole
Undersøgelsen viser, at 40 procent af børn mellem 13 og 15 år leger digitalt med vennerne hver dag. Yderligere 29 procent gør det flere gange om ugen.
- Der er nogle grænser med det digitale for, hvornår det er leg, hvor man er involveret og engageret, og hvornår det er bare underholdning, hvor man sidder og modtager, siger Jesper Falck Leegaard.
For selvom den digitale leg på computeren eller konsollen kan indbyde til at være social, så kan det ikke helt erstatte den fysiske leg, når man kun kan skrive eller tale sammen.
- Du får ikke en kropslig interaktion med andre. Du kan ikke læse ansigtsudtryk, du kan ikke læse kropssprog, siger Jesper Falck Leegaard.
- Jeg synes, man ser, at flere unge mennesker har svært ved at relatere sig til fysiske situationer, hvor man står sammen med andre. De situationer bliver sværere, hvis du ikke har trænet det, og det er det legen kan. I legen kan du træne alle de her situationer, siger han.