Familie har aldrig været på cykelferie - nu tester de nyt koncept

Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er ofte besværet med cykelferierne, der afholder familier fra ferie på jernhesten. Det har Destination Sønderjylland forsøgt at gøre noget ved.

De fleste har nok kørt forbi en familie på cykelferie med fuld oppakning i silende regnvejr og tænkt: 

"Det ser ikke særlig sjovt ud." 

Det har familien Paarup fra Nørre Nebel også, men de fik et tilbud om i en uge at teste et nyt cykelferiekoncept, og så var de klar.

- Vi har været på mange forskellige typer ferie, men aldrig cykelferie. Min mand var nok mere skeptisk, end jeg var, fortæller Sabina Paarup Bruun.

Konceptet består i, at Destination Sønderjylland i samarbejde med syv campingpladser har stillet færdigindrettede telte op. Her overnatter familierne, og så kan de få fragtet deres bagage fra telt til telt, så de slipper for at cykle med det.

Derudover er ruterne tegnet af Destination Sønderjylland, der kender områderne i det sønderjyske. Hovedpointen med det nye koncept er, at man som rejsende skal tænke på så lidt som muligt.

- Jeg tror, at vi kommer til at ramme en ny gruppe. For nybegyndere og børnefamilier, der ikke orker at slæbe alting, der er det her en god løsning, siger Gerda Bouma, souschef hos Destination Sønderjylland.

Fordele og ulemper

Familien kører i gennemsnit 35 kilometer om dagen, mens de er kørt fra Kruså til Haderslev og retur igen. 

Thomas og Sabina Paarup har deres to drenge med på turen. Selvom de aldrig har været på cykelferie før, har de været på længere cykelture, der har været over 100 kilometer.

Det er helt klart naturoplevelserne og de ting, man ikke planlagde at se, der kan være glæden ved en cykelferie, lyder det fra familien. 

Derudover påpeger de, at det er en måde, hvor børnene aktiveres og ikke bruger kvalitetstiden på at sidde bag en skærm. 

- Jeg synes, det er fantastisk godt. Det er længe siden, at jeg har slappet så meget af, hvilket er meget ironisk i forhold til, at vi bevæger os så meget. Men når alt er sørget for en, kan man bedre nyde ferien, siger Sabina Paarup Bruun. 

Ulemperne ved ferien er, at det kan være rigtig dårligt vejr, og så er det en hård måde at være på ferie på i forhold til at slappe af på et hotel, fortæller de.

Stort potentiale i Danmark

Ifølge Foreningen for Cykelturisme og Destination Sønderjylland har der i en årrække været stigende efterspørgsel på cykelferier og outdoor-oplevelser. 

Det er også en hård måde at holde ferie på, hvor man hurtigt skal videre til det næste

Sabina Paarup Bruun

Interessen kommer både fra ind og udland, og det har et stort potentiale, lyder det.

- Det er for det første en bæredygtigt og klimavenlig ferieform, fordi man ikke forurener med sin bil eller i et fly. Derudover ved vi, at det har positive sundhedsmæssige effekter i hverdagen at tage en cykelferie, fordi du cykler mere, når du kommer hjem, siger Jesper Pørksen, direktør i Foreningen Dansk Cykelturisme. 

Cykelturismebarometer

Cykling er en populær ferieaktivitet

Hver femte dansker har været på cykelferie enten i Danmark eller i udlandet inden for de seneste to år. For de fleste er cykling en aktivitet eller transport på ferien – ikke et hovedformål i sig selv.  

Cykling på ferien skaber mere cykling i hverdagen:

De danskere, der har været på cykelferie, angiver oftere, at de i løbet af det seneste år har cyklet mere end de plejer, sammenlignet med danskere, der ikke har været på cykelferie – og mange anser konkrete cykeloplevelser som en væsentlig årsag til, at de cykler mere.  

Cykling er typisk en aktivitet eller et transportmiddel på ferien – ikke et hovedformål i sig selv:

Der er flere, der angiver, at det er sandsynligt, at de tager på ferie, hvor cykling er en aktivitet eller et transportmiddel, end at det er hovedformålet. 

Flotte landskaber og naturoplevelser står højt på danskernes ønskeliste til en rekreativ tur:

Derudover viser undersøgelsen, at det er vigtigt for den gode cykeloplevelse, at den foregår på cykelstier eller veje med lille trafikmængde.

Blandt de væsentligste barrierer er opfattelsen af, at det er dyrt og besværligt at tage cyklen med på ferien:

Samtidigt har oplevelsen af ikke at være i tilstrækkeligt god form til denne ferietype også en afskrækkende effekt på flere.  

Kilde: cykelturismebarometer.dk

Foreningen arbejder for at optimere cykelturismen i Danmark ved at gøre opmærksom på forbedringspotentialer, og her mener direktøren, at man halter bagefter andre lande.

Dermed går man glip af turister.

- I lande som Holland og Østrig har man investeret i cykelturisme, men herhjemme har vi en idé om, at vi er et cykelland, og så er alt godt, men der er mange veje og ruter, der kan forbedres, siger Jesper Pørksen.

Vil de gøre det igen?

Det store spørgsmål er, om familien vil tage på cykelferie igen, hvis de nu selv skulle betale turen.

Naturoplevelserne er en af de ting, der har gjort cykelferien til en god oplevelse. Foto: Privat foto

- Det ville jeg nok, men det er også en hård måde at holde ferie på, hvor man hurtigt skal videre til det næste, siger Sabina Paarup Bruun. 

De er dog enige om, at hvis de tager afsted igen, bliver det som minimum med hjælp til at flytte bagage.

- Jeg er meget positivt overrasket i forhold til, at jeg var lidt skeptisk. Så jeg vil ikke udelukke det. Konceptet er i hvert fald smart, siger Thomas Paarup Jensen.

Formand vil sætte godt eksempel for andre mindretal

Udgivet

Europeada er meget mere end en normal fodboldturnering. Onsdag blev mindretallene fejret til kulturdag i Knivsbjerg.

Fodboldstøvlerne var lagt på hylden til fordel for musik, dans og kulturelle aktiviteter til kulturdagen i forbindelse med Mindretals-EM.

Hele arrangementet skal ifølge Thore Naujeck, leder for Deutcher Jugendverband für Nordschleswig, forbinde mindretallene og få dem til stolt at vise deres traditioner og kultur frem.

- Formålet er networking mellem mindretallene. De får en stand, hvor de kan mødes og snakke sammen, og derfor er det vigtigt for mindretallene, siger han.

Spørger man formanden for det tyske mindretals ungdomsforening i Danmark, er forholdet mellem mindretallet og Danmark rigtig godt.

Sådan har det langt fra altid været.

- Jeg tror, at vi kan være et forbillede for mange mindretal. Og jeg håber, at de tager med, at selvom det måske ikke er godt lige nu, kan det se helt anderledes ud i løbet af 50 år, siger Thore Naujeck.

Formanden vil derfor gerne sætte et godt eksempel for andre mindretal i Europa, som Occeitanien, der er et af mindretallene i Frankrig.

Aymeric Amiel spiller på Occeitaniens fodboldhold i turneringen. Ifølge ham er der et fredeligt forhold mellem det occitanske mindretal og Frankrig. Men det er ikke problemfrit.

- Det eneste problem er, at vi føler, at kampen allerede er tabt, siger han.

Occitansk er nemlig ikke et officielt sprog i Frankrig, og ifølge Aymeric Amiel forbød den franske regering alle minoritetssprog for flere årtier siden.

Men siden 1992 har occitansk været beskyttet i forfatningen og blev opført som mindretalssprog i syv sydfranske regioner i 1999.

- I to generationer har det været forbudt at snakke vores sprog, så nu prøver vi at udbrede det igennem de yngre generationer. Vi håber, at der i fremtiden vil være flere, som kan snakke sproget igen, siger Aymeric Amiel.

Torsdag ruller fodbolden igen i Mindretals-EM. Her spilles kvindernes semifinaler, hvor de sydslesvigske kvinder møder Nordfriesland klokken 19:30.

Mændenes kvartfinaler bliver spillet klokken 17:00, hvor de sydslesvigske mænd møder det serbisktalende mindretal i Kroatien.

Ferie til vands er storfavorit blandt danskere

Udgivet

Danskernes interesse for lystbådeferie er stigende. TV SYD mødte tre familier på lystbådehavnen i Juelsminde.

Det meste af sommeren tilbringer Klaus Jørgensen fra Horsens i sin Beneteau Antenes 30s.

- Når jeg sejler ud på vandet og kaster anker, kobler jeg fuldstændig fra, det er ren afslapning, fortæller Klaus Jørgensen.

Flere og flere danskere vælger ligesom Klaus Jørgensen at holde ferie til søs. Det viser tal fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID). Under Corona-pandemien eksploderede antallet af overnatninger i danske lystbådehavne og nåede over én million, og selvom tallet er faldet lidt igen, ligger antallet stadig højere end før pandemien.

Klaus Jørgensen valgte en motorbåd, fordi han synes, udsynet til vandet indenfor er bedre i sådan en - og fordi konen ikke ville have en båd med sejl.

Sønderborg Lystbådehavn, Juelsminde Havn og Marina og Kolding Lysebådehavn, som er de største lystbådehavne i Syd- og Sønderjylland, oplever også et stigende antal gæster. I 2014 var der eksempelvis 883 både, der lagde til for natten i Kolding Lystbådehavn, og i 2023 var det tal steget til 1.845.

Et hus på vandet

Det er Klaus Jørgensens fjerde sommer som bådejer. Han købte båd i 2020, da hans forældre solgte deres båd, som han havde sejlet i. Han var ikke i tvivl om, at han måtte have sin egen, og det er også blevet til en del sejlads.

Sidste år sejlede han og hustruen 50 timer og tilbragte 63 nætter om bord på båden. Det ved han helt nøjagtigt, fordi han fører logbog.

- Det er tusind gange dejligere at være her om sommeren end hjemme i vores lejlighed. Når vejret er godt, sejler vi ud, og når det ikke er vejr til det, fungerer vores båd som et fyldende sommerhus, forklarer Klaus Jørgensen.

Skyerne hænger mørke og tunge over lystbådehavnen i Juelsminde, men det afholder ikke sejlere fra at holde ferie i deres båd.

Båden ligger fast i Juelsminde Havn og Marina sammen med godt og vel 550 andre sejlbåde. Det er så mange både, der er plads til i lystbådehavnen, og alle pladserne er udlejet.

- Interessen er så stor, at vi overvejer at udvide havnen med flere bådpladser, fortæller havnefoged på Juelsminde Havn og Marina, Knud Madsen.

Liv på bådene

Selv på en dag, hvor skyerne dækker solen og vinden rusker i masterne på sejlbådene, befinder flere sejlere sig i deres både på Juelsminde Havn og Marina.

Pladsen er knap på en Gibsea, når man er fire mennesker og en hund ombord, men det er en del af charmen, synes familien Kannengaard-Kjær.

Søren Kannengaard og Terese Kjær tilbringer hver sommer et par uger på vandet i deres Gibsea fra 1984 sammen med deres to børn August og Oskar på 12 år. Søren Kannengaard har sejlet hele livet og vil gerne give sine børn de samme oplevelser på vandet, som han selv har fået.

- Det er en helt anden måde at opleve vores land på fra kystsiden, og der er en ro og langsommelighed over det at sejle frem for at køre, som skaber en særlig kvalitetstid for os som familie, fortæller Søren Kannengaard.

Thorkil Møller Hansen har sejlet siden han var ti år. Hvis Hanne Skåning ville være sammen med ham, måtte hun med om bord, og hun nyder også at være på vandet.

I en anden båd sidder ægteparret Hanne Skåning og Thorkil Møller Hansen. Deres Finnsailer 34 fra 1979 er deres båd nummer 16. De sejlede ud fra Randers Havn for to uger siden og vender først hjem igen midt i august.

- Der er mange, der spørger os, hvad vi laver, når vi er på båden. Vi laver ingenting. Vi holder fri på en anden måde, end når vi er derhjemme, fortæller Hanne Skåning.

Den 34 fod lange Finnsailer fra 1979 er Thorkil Møller Hansens 16. bad.

Det hele værd

Om en uge sejler Klaus Jørgensen og hans kone ud fra Juelsminde med kursen mod det sydfynske øhav i fjorten dage. Mens der ikke er nogen krav til sejleren af en sejlbåd under 15 meter, så er det et krav, at føreren af en motorbåd har duelighedsbevis eller speedbådscertifikat. Den del har Klaus Jørgensen for længst i hus.

- Det er ikke specielt vanskeligt at sejle, der er bare meget arbejde ved det, siger Klaus Jørgensen.

Hvert år ligger Søren Kannengaard og Terese Kjær og deres to drenge fra Egelev til i Juelsminde som en del af turen på deres havferie.

Det meste arbejde forud for en rejse foregår i foråret. Her går der syv dages fuldtidsarbejde med at bundmale, polerer, skifte reservedele og se til motorens tilstand. Det meste kan Klaus Jørgensen klare selv, og resten betaler han sig fra.

Det er ikke en helt billig omgang at være bådejer. Klaus Jørgensen vil ikke oplyse de konkrete priser. Men én ting er prisen på båden ved køb, derudover kommer leje af bådplads, reservedele, forsikring og brændstof.

Men oplevelserne på vandet og i de danske havne vil Klaus Jørgensen ikke være foruden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com