Da hun viste sig på skærmen, frygtede hun den kommentar, der ville dræbe hendes forretning
Som 16-årig droppede Ida Marie Thomsen alt om uddannelse for at satse på sin drøm om at sælge kjoler på Instagram. I dag har hun haft over 50.000 kunder.
Hvad tænker de mon om mig nu? Ser jeg slank nok ud? Og kan de overhovedet lide kjolen?
Bekymringerne stod i kø, da Ida Marie Thomsen netop havde postet en video på Instagram.
Indtil da havde hun udelukkende fotograferet sine veninder og andre modeller i sit tøj, men hun var flere gange blevet opfordret til at vise sig selv frem og blive personlig.
Så det var første gang, hun nu stod frem foran de 15.000 mennesker, som fulgte hendes forretning på det sociale medie.
Jeg føler nogle gange, at folk ikke har haft så meget tillid til mig, fordi jeg har været så ung
Ida Marie Thomsen, indehaver af Pitaya
Med rystende stemme viste hun kjoler og bluser frem til sine følgere, mens hun ihærdigt forsøgte at gemme usikkerheden væk.
- Det var virkelig grænseoverskridende, og jeg bekymrede mig meget over, hvad andre tænkte om tøjet, og hvad de tænkte om mig. At en dårlig kommentar spreder sig til hele verden og dræber min forretning, fortæller hun.
En uventet modstand
I begyndelsen var Ida Marie Thomsen skeptisk. Hendes storebror importerede tøjet fra Kina, men selvom hun lykkedes med at sælge det på Trendsales, skulle der alligevel sælges ret mange kjoler, for at det kunne være en forretning.
Da jeg lagde telefonen ned, brød jeg bare fuldstændig sammen
Ida Marie Thomsen, indehaver af Pitaya
Hun arbejdede alle sine vågne timer og tænkte hele tiden på Pitaya og på, hvordan hun kunne udvikle det.
En udvikling, som langt hen ad vejen handlede om hende selv. At være 19 år, uden uddannelse og selvstændig har nemlig givet Ida Marie Thomsen en modstand, som hun ikke havde forudset.
Selvom Ida Marie Thomsen var afklaret med sin drøm, var der stadig dem, som stillede spørgsmålstegn ved hendes valg, og tvivlerne var de værste.
- Det, der er allermest hårdt, når man har valgt at gå sin egen vej, er alle dem, som ikke tror på en, og dem er der mange af, når man som mig er meget ung, fortæller hun.
Ofte mærkede hun det til events, hvor hun repræsenterede Pitaya. Her mødte hun undrende blikke og et uudtalt spørgsmål om, hvorvidt hun mon var gået forkert.
- Jeg føler nogle gange, at folk ikke har haft så meget tillid til mig, fordi jeg har været så ung. Det har været virkelig hårdt, for hvis folk ikke lige har kendt mig, så har de tænkt, at jeg ikke var den rigtige at arbejde sammen med.
Hun kaldte mig inkompetent og sagde, at hun godt kunne mærke, at den her virksomhed var drevet af en ung pige
Ida Marie Thomsen, indehaver af Pitaya
I en halv time forsøgte Ida Marie Thomsen at hjælpe kunden, mens hun gentagne gange beklagede fejlen. Det var bare ikke nok.
- Hun kaldte mig inkompetent og sagde, at hun godt kunne mærke, at den her virksomhed var drevet af en ung pige. Da jeg lagde telefonen ned, brød jeg bare fuldstændig sammen, fortæller Ida Marie Thomsen.
Det er en lang proces, men Ida Marie Thomsen elsker arbejdet med Pitaya. Hun føler sig langt mere selvsikker foran kameraet, og med positiv respons fra sine kunder ved hun, at hun er god til sit arbejde.
Alligevel mærker stadig et lille sug af spænding i maven, hver gang hun deler en video af sig selv på Instagram.
- Forskellen er, at jeg nu ved, at bare fordi en kjole ikke nødvendigvis sidder helt perfekt på mig, betyder det ikke, at den sælger mindre. Og én dårlig kommentar ødelægger ikke alt det, jeg har opbygget, siger hun og tilføjer:
- Det er lidt en kliché, men jeg er glad, når jeg står op om morgenen, og jeg har lyst til at bruge så mange timer på det som muligt, for jeg har ingen andre drømme. Det er det her, jeg skal.