Statsministeren skal nok få grønnere fly, men ...
Raffinaderiet i Fredericia vil meget gerne levere grønt brændstof til indenrigsfly. Der er dog nogle forhindringer, der skal ryddes af vejen.
Flyet skal have 100 procent grønt brændstof i tanken. Sådan skal det være på mindst én indenrigsrute fra 2025. Det har regeringen, SF og Enhedslisten netop vedtaget, og statsminister Mette Frederiksen nævnte det allerede i sin forrige nytårstale.
Det mål skal Crossbridge Energy i Fredericia hjælpe med at nå. Det tidligere Shell-raffinaderi leverer i forvejen 35 procent af alt brændstof i Danmark, og selskabets direktør tager gerne imod den nye udfordring.
- Vi er Danmarks eneste producent af flybrændstof, så jeg forventer jo, at vi får en central rolle. Det er et meget ambitiøst mål fra Christiansborg, men det er den helt rigtige retning at gå, siger Finn Bjørn Schousboe, som er administrerende direktør for Crossbridge.
Næppe helt grønt i 2025
Statsministeren får dog næppe sit ønske opfyldt allerede i 2025.
Dels siger de internationale luftfartsregler, at man højst må bruge 50 procent biobrændstof i kommercielle fly, så det kræver en regelændring. Dels er der tekniske forhindringer, og der er ikke længe til deadline.
- Med vores eksisterende anlæg kan vi nok lave flybrændstof, som er 30 procent grønt. Hvis man skal producere helt grønt brændstof, så skal det adskilles fra det sorte brændstof, og det vil blandt andet kræve en grøn og en sort tank i alle lufthavne. Det ville forsinke hele processen, hvilket ingen jo ønsker, siger Finn Bjørn Schousboe.
Professor: Hellere rigtigt end hurtigt
Direktøren anbefaler derfor, at man i første omgang satser på at gøre flybrændstoffet grønnere, indtil man er klar til at få 100 procent grønt brændstof.
Heller ikke Brian Vad Mathiesen, som er professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet, tror på helt grønne flybrændsler allerede i 2025.
Man bør ikke bruge biobrændsler i luftfarten, for så mangler man biomasse andre steder i samfundet
Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning
- Det er supergodt at have et mål om en indenrigsrute på grønne brændsler. Men det vigtigste er ikke, at man er klar i 2025, men at man gør det rigtigt. For eksempel bør man ikke bruge biobrændsler i luftfarten, for så mangler man biomasse andre steder i samfundet, hvor man så skal bruge fossilt brændstof. Så er det bedre at vente til 2026 og putte elektroner fra vindmøller i tanken, siger Brian Vad Mathiesen.