Revolutionerende anlæg åbnet i lille by - Spiller stor rolle i grøn omstilling
I Måde åbnede mandag et Power-to-X-anlæg. Anlægget, der udvinder brint, ventes at blive et blandt mange anlæg i landet, som kommer til at spille en vigtig rolle i fremtidens grønne omstilling.
I Måde uden for Esbjerg blev der mandag taget et skridt mod en mere bæredygtig fremtid. Her indviede energivirksomheden European Energy et brintanlæg, et såkaldt power-to-x-anlæg.
- Det er jo en stor dag. Vi går fra Powerpoint-slides til at producere grøn hydrogen her i Esbjerg, med strøm fra vindmøller lige bag anlægget, siger borgmester i Esbjerg Kommune Jesper Frost Rasmussen.
Anlægget fungerer ved, at det spalter vand til henholdsvis vandt og brint, hvilket er en proces, der kræver meget energi.
Denne energi kommer blandt andet fra vindmøller ud for vestkysten, som allerede er opstillet eller bliver det, de kommende år.
Hvad er Power-to-x?
Power-to-X (PtX) dækker over en række teknologier, som alle tager udgangspunkt i, at strøm udnyttes til at fremstille brint. I Danmark taler man om Power-to-X, mens man i udlandet kalder det grøn brint eller ”electrofuels” (”e-fuels”). Begge begreber beskriver den proces, hvor strøm og vand bliver lavet om til brint gennem elektrolyse. Brinten kan bruges direkte i fx lastbiler, færger eller industrien, men den kan også viderekonverteres til andre brændstoffer.
Energistyrelsen vurderer, at PtX er en væsentlig brik i at opfylde regeringens 70 pct. målsætning i 2030, men særligt frem mod målet om klimaneutralitet i 2045, hvor PtX-brændstoffer kan benyttes til at omstille dele af transportsektoren.
Kilde: Energistyrelsen
Det er planen, at anlægget i Måde på sigt skal udbygges til at få en kapacitet på 12 megawatt. Det vil betyde, at det vil kunne producere 1500 tons brint årligt. Men European Energy har mod på mere end bare udvidelse af anlægget.
- Vi arbejder godt med Esbjerg Kommune, og vi kommer til at udvide anlægget her i flere faser. Men vi er kun lige begyndt, og med det gode samarbejde, så vi har mod på mere, forklarer administrerende direktør hos European Energy, Knud Erik Andersen.
Leverer brint til Esbjerg Havn
Det er planen, at brinten fra anlægget i Måde i fremtiden skal sendes til Tyskland. Dog er de planlagte brintrør forsinket til efter 2030. Derfor går brinten blandt andet nu til Esbjerg Havn.
Brinten vil på havnen blive brugt til at drive brændselsceller, som igen omdanner brinten til strøm; og det er der en mening med.
Planlagte Power-to-x-anlæg i Syd-og Sønderjylland
TV SYD har fra Energistyrelsen modtaget en liste over annoncerede Power-to-x-projekter (PtX) i Danmark.
I landsdelen er der planlagt PtX-anlæg i følgende byer af følgende leverandører:
Fredericia - Everfuel (brint)
Veldbæk - H2 Energy (brint)
Esbjerg - CIP (ammoniak)
Esbjerg Ø - Nature Energy (E-metan)
Nørre Nebel - Nature Energy (E-metan)
Holsted - Nature Energy (E-metan)
Aabenraa/Kassø - European Energy (metanol)
Sønderborg - Nature Energy (E-metan)
Gråsten - Nature Energy (E-metan)
Padborg - European Energy (Brint, Jetfuel)
Kilde: Energistyrelsen
Cellerne kan nemlig flyttes rundt på havnen og agere elværker for skibe, der ligger til. De brænder normalt olie af, når de ligger til, men med brændselscellerne undgås altså en del af olieforbruget.
- Vi er de eneste i verden, der har sådan et system i denne her størrelse. Vi synes, det er utroligt interessant, at det kan bruges til at lave strøm til skibene, siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør i Esbjerg Havn.
Årligt slår op mod 6.000 skibe vejen forbi Esbjerg Havn, og et mindre skib udleder 8-10 ton CO2, for hvert døgn det ligger til.
- Vi sparer olien med denne løsning. Det eneste der kommer ud af vores brændselsceller er vand, så det er det eneste spildprodukt ved at bruge denne løsning, fortæller havnedirektøren.
Dennis Jul Pedersen ser store muligheder i PtX, som han forventer kommer til at være en vigtig energikilde i fremtiden.
- Det er selvfølgelig vigtigt, at dem der har skibene lærer at koble op til det, for i fremtiden vil brændselsceller uden tvivl være på skibene, og så kommer vi bare til at levere hydrogen til dem, afslutter han.