Kvinde dræbt af tog på Tjæreborg Station - det er ikke første gang

Søndag den 26. marts blev en ældre kvinde dræbt på perronovergangen ved Tjæreborg Station. Foto: Anne Sophie Lindinger, TV SYD
Udgivet / Opdateret
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Søndag blev en kvinde dræbt ved togovergangen på Tjæreborg Station. Det er anden gang, at en borger mister livet ved selvsamme overgang. I byens lokalråd ønsker de større sikkerhed.

Opdatering: Den ældre kvinde, som søndag mistede livet, da hun blev ramt af et tog ved Tjæreborg Station, tog livet af sig selv, oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi. - Vi går ud fra, at der er tale om selvmord, siger Per Bech, politikommissær hos Syd- og Sønderjyllands Politi.

Pas på, der kommer tog. Pas på, der kommer tog. 

Det er den eneste advarsel, man får på Tjæreborg Station, før toget drøner forbi. Sammen med et par skilte og en rød lampe der blinker. 

Søndag den 26. marts blev en ældre kvinde dræbt på perronovergangen ved Tjæreborg Station. Det er anden gang på seks år, at en person mister livet ved samme overgang. 

Ikke første gang

Advarslen bliver først gentaget lavmælt, men når toget nærmer sig, stiger lydstyrken. På den røde lampe har nogen tegnet en djævel med horn. Ud af toget kommer en gruppe folkeskoleelever med tasker på ryggen. 

- Hvis man ikke har så god hørelse, så kan man da godt overhøre det, siger 14-årige Marie Sif Søndergaard Mogensen om advarslen fra højtaleren. 

Hun tager oftest toget hjem fra skole. Og hun er ikke den eneste, som hændelsen ved overgangen har gjort indtryk på. 

- Da jeg fik det at vide af min storesøster, fik jeg ret ondt i maven, siger Amanda Qingbi Aakjær. 

Det er ikke første gang, at nogen mister livet ved overgangen. I 2017 blev en 15-årig dreng dræbt af et gennemkørende tog, da han krydsede jernbaneovergangen. Dengang sendte ulykken en chokbølge gennem byen. 

I dag er det en følelse af afmagt, der især præger formanden og næstformanden Flemming Storgaard og Martin Olsen fra byens lokalråd. Siden 2017 har sikkerheden ved selvsamme overgang været på deres dagsorden hvert eneste år. 

Der blev lagt blomster og lys ved overgangen på Tjæreborg Station. Foto: Anne Sophie Lindinger, TV SYD

- Vi har været i dialog både med Esbjerg Kommune og om Banedanmark omkring forskellige tiltag, som at sænke hastigheden på gennemgående tog. Det var der også i en kort periode, men så steg hastighederne igen, fortæller Martin Olsen, der er næstformand i Sneum-Tjæreborg Lokalråd. Lige efter drøner endnu et gennemkørende tog forbi. 

Som løsning på problemet har lokalrådet foreslået at etablere en perron på nordsiden af jernbanen. 

Der ligger samtidig en underføring 100 meter fra den nuværende overgang, som lokalrådet mener kan bruges som gennemgang til den nye perron. 

Ifølge de to lokalrådsmedlemmer skulle det koste 12 millioner kroner for Bane Danmark at bygge. 

Flemming Storgaard og Martin Olsen er formand og næstformand i Sneum-Tjæreborg Lokalråd. Foto: Anne Sophie Lindinger, TV SYD

I 2021 fik lokalrådet svar på deres henvendelse fra Bane Danmark. Her skriver de, at der er afsat 150 millioner kroner til "forbedring af sikkerhed og tilgængelighed i udvalgte perronovergange", og Tjæreborg er en af de udvalgte. 

Det er dog det sidste, de har hørt i sagen. 

- Vi håber på, at der vil komme mere fokus på området herude og sikkerheden, så der i det mindste kan komme en bom op, fortæller Martin Olsen. 

Han afslutter med at sende en åben invitation om et besøg til Bane Danmark. 

TV SYD har spurgt Banedanmark ind til sagen. De har i et skriftligt svar skrevet:

- Vi er dybt berørte af det, der er sket i Tjæreborg. Vi har haft vores beredskab ude på stationen i forbindelse med hændelsen, som vi fortsat er i gang med at undersøge. Vi kender endnu ikke baggrunden for hændelsen, herunder om der er tale om en ulykke. Banedanmark samarbejder med politiet om at klarlægge årsagen til hændelsen, skriver Martin Harrow, der er områdechef for Kvalitet & Sikkerhed i Banedanmark.

LIVSLINIEN

De fleste mennesker har perioder, hvor livet eller en situation opleves som så svær, at de ikke kan magte den alene. Har du tanker om selvmord, kan du kontakte Livsliniens telefonrådgivning, 70 201 201, alle årets dage fra kl. 11-05.

Se mere på www.livslinien.dk

Sønderjyske sætter ny tilskuerrekord

Sønderjyske har netop meldt ud, at klubben slår sin ti år gamle tilskuerrekord. Nu lyder rekorden på 8.525 fans på lægterne. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Udgivet

2024 slutter med historie for Sønderjyske Fodbold på hjemmebanen i Haderslev.

Klubben sætter nemlig ny tilskuerrekord med 8.525 fans på lægterne i årets sidste hjemmekamp mod Brøndby IF.

Den gamle rekord lød på 8.357 tilskuere, som blev sat i 2013/2014-sæsonen mod Viborg FF.

De rekordmange tilskuere kan også gå hjem med et smil på læben, da det lykkedes Sønderjyske at vende et 2-0-nederlag til 2-2 mod Brøndby IF.

Fortsætter byggerier, selvom vandet truer: - Folk vil have havudsigt

Tegning af forestående byggeri 'Kanalbyen' i Fredericia, som skal ligge mellem byen og havnen.
Af Morten Nielsen
Udgivet
I samarbejde med TV 2 Nyheder

Det kan ligne et paradoks, at oversvømmelsestruede byer tillader byggerier klos op ad havet. Men ingen gider at bo på en mark, lyder det.

Vi kan ikke undgå det.

Havvandet kommer til at stige i fremtiden, og risikoen for oversvømmelser bliver større.

Alligevel har en lang række danske kystbyer lagt planer for at bygge nyt i oversvømmelsestruede områder de kommende år. Det viser en ny undersøgelse fra Arkitektskolen i Aarhus.

Forskerne bag undersøgelsen har set nærmere på 54 danske kystbyer, og her viser det sig, at 32 af dem – svarende til knap 73 procent – vil bygge nyt i risikozoner.

Vi bliver overrasket gang på gang

Ole Fryd, ekspert i klimatilpasning, Københavns Universitet

Mange af byerne kunne ellers godt vælge at placere nyt byggeri på en bakketop eller andre områder, der ikke er oversvømmelsestruede.

Men i Assens, hvor havnekajen ellers flere gange har stået under vand, har kommunen store planer om en ny havn med restauranter, bibliotek og boliger.

- Det attraktive ved en havn er, at du kan sidde og kigge ud over vandet, forklarer Assens-borgmester Søren Steen Andersen (V) om baggrunden for beslutningen.

Søren Steen Andersen (V) ved havnen i Assens, hvor der er store planer om at bygge nyt. Foto: TV 2

Er gået galt før

Det er ellers kun et år siden, at det gik galt i Assens.

Under stormfloden i oktober 2023 væltede det ind med vand i Næshusene, som er en række boliger lige på den anden side af havnen i Assens.

Ødelæggelserne indvendigt i flere af boligerne var markante. Og til Fyens Stiftstidende fortalte en af beboerne, Claus Søberg Hansen, at beskeden fra Assens Kommune ti år tidligere ellers havde været, at husene ikke ville kunne oversvømmes de næste 100 år.

Folk vil rigtig gerne bo ved vandet og havnen. Det er det, der sælger

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland

Alligevel måtte Claus Søberg Hansen lave en voldgrav rundt om boligen for at holde vandet ude.

Men denne gang bliver anderledes, forsikrer Assens-borgmester Søren Steen Andersen. Den kommende havneudvidelse bliver bygget til fremtidens klima, lyder det.

- Man har lavet noget, hvor koten (højden fra Næshusene ned til havet, red.) var for lav. Det er det, vi skal lære af, og derfor starter vi i en højere kote, når vi bygger, siger Søren Steen Andersen.

Der er bare en stor udfordring ved den type forsikringer. Forudsigelserne for, hvor meget vand vi kan forvente i fremtiden, ændrer sig konstant.

Klimaet overrasker

Senest viste nye tal fra DMI i forrige uge, at de såkaldte 100-årshændelser som eksempelvis den voldsomme stormflod, der ramte Danmark i oktober 2023, i slutningen af dette århundrede kan være noget, vi kommer til at se hvert andet eller tredje år.

Og dermed kan byggeri, der i dag ser klimasikkert ud, hurtigt vise sig ikke at være det, lyder det fra Ole Fryd, der er ekspert i klimatilpasning og lektor i landskabsarkitektur og planlægning ved Københavns Universitet.

- Tendensen er, at vi bliver overrasket gang på gang over, hvor hurtigt klimaeffekterne træder ind, siger Ole Fryd og tilføjer:

- Vi begynder at kigge ind i nogle samfundsomkostninger, som bliver større og større. I og med at vi har bygget mere og mere, så har vi også større og større skadesomkostninger, hvis de her hændelser indtræffer.

Netop derfor kunne TV 2 lørdag fortælle, at en række eksperter nu mener, at det er på tide at hive i håndbremsen på de mange byggerier ved vandet.

Ingen vil bo på en mark

Men det har de bestemt ikke planer om at gøre i Nakskov. Her har byrådet i Lolland Kommune givet tilladelse til et større lejlighedsbyggeri, der for øjeblikket er ved at blive opført på Sydkajen midt inde i byen bare få meter fra havnekanten.

Nakskov er ellers en af de absolut mest oversvømmelsestruede byer i landet. En ny og dyster rapport fra DTU viste i slutningen af oktober, at 60 procent af byens boliger risikerer at blive oversvømmet, hvis en 100-årshændelse rammer byen i årene mellem 2071 og 2100. Og skaderne risikerer ifølge rapporten at løbe op i næsten fire milliarder kroner.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) erkender, at prognoserne er dårlige.

- Vi er helt klart udfordret og presset i fremtiden med de her modeller, siger Holger Schou Rasmussen.

Derfor er han med egne ord også ude med ”raslebøssen” for at skaffe 400 millioner kroner til etablering af en højvandsport, der skal holde vandet ude af Nakskov.

Men pengene har borgmesteren ikke endnu, og alligevel har han været med til at godkende det nye lejlighedsbyggeri, der ligger i et område med risiko for oversvømmelse.

Når du nu er ude med raslebøssen, bør du så ikke sørge for, at der ikke bliver bygget i risikozoner, før højvandsporten er på plads?

- Nu er der jo allerede bygget i de her zoner. Hele middelalderbyen, som er bygget for 700 år siden. For mig er det vigtigt, at det er den, vi sikrer. Og hvis vi sikrer den, bliver alt det andet også sikret.

Nakskov-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) med det nye lejlighedsbyggeri i baggrunden. Foto: Steen Bressendorf / TV 2

Han erkender, at prognoserne for vandstigningerne er blevet værre, siden lejlighedsbyggeriet blev godkendt for flere år siden, og siger, at der med den nye viden måske ville været blevet bygget med en højere sokkel. Han fastholder dog, at byggeriet er forsvarligt.

Men hvorfor bygger I ikke et andet sted end helt nede ved vandet?

- Det handler også om, hvad folk efterspørger. Hvis du bygger dem inde midt på en mark fem kilometer inde i landet, hvor der ikke er by og noget liv, så er der jo ingen, der vil bo i dem. Sådan hænger verden også sammen, siger Holger Schou Rasmussen.

Det er vigtigt for en kommune som Lolland at bygge attraktive steder for at tiltrække ressourcestærke borgere, lyder det.

- Folk vil rigtig gerne bo ved vandet og havnen. Det er det, der sælger. Det gør det jo også i København, hvor man bygger en masse, siger Holger Schou Rasmussen og tilføjer:

- Nu er det her udlejningsboliger, så hvis man synes, vandet kommer for tæt på, kan man flytte.

Boligbyggeriet på Sydkajen i Nakskov ventes at stå færdig i anden halvdel af 2025.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com