Elcykler hitter – hver fjerde cykel er med motor
De seneste ti år er markedet for cykler med elmotor steget markant. I Ribe kan cykelforhandler Kim Lassen godt mærke den stigende efterspørgsel.
Der er racercykler, ladcykler, mountainbikes – og nu drøner elcyklen også på de danske veje.
På Industrivej i Ribe oplever Ribe Cykellager, at kunder strømmer til for at købe en cykel med elmotor og batteri.
- For et år siden var det hver femte cykel, vi solgte, som var en elcykel. I dag er det hver fjerde, siger Kim Lassen, ejer af Ribe Cykellager.
En ny opfattelse af elcyklen
I 2013 lå salget og produktionen af elcykler fra danske virksomheder på knap 500 cykler om året, mens tallet i 2020 næsten er tidoblet. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Hos Ribe Cykellager har kunderne faktisk i 25 år kunnet købe elcykler, men ifølge Kim Lassen er der sket meget i de år.
- De cykler, vi solgte for 25 år siden, kunne jo ingenting. De kunne kun lige køre 10 kilometer på en opladning, og der medfulgte flere A4-sider med alt det, man ikke måtte gøre, så batteriet fik den forkerte opladning og ikke virkede, forklarer han.
Kim Lassen påpeger, at det stigende elcykel-salg kan findes blandt danskernes opfattelse af, hvem der kan købe en elcykel.
- Fordommen har handlet om alder – om at man ikke var gammel nok til at købe en elcykel. Den holder ikke længere. De, der køber elcykler i dag, vil gerne cykle og cykler i forvejen meget.
Sved på panden
En af dem, som gerne vil cykle, er Jens Kjær Laursen. Han har købt en elcykel for at kunne blive ved med at cykle.
- Jeg har altid været glad for at cykle, og hvis det at få en elcykel skal afgøre, om jeg kommer ud at cykle hver dag og får noget frisk luft, så er det jo det rigtige valg, siger han.
Der er flere grunde til Jens Kjær Laursens nye indkøb af cykel.
- Dem, jeg cykler sammen med, kører alle sammen på elcykel, og når vi er ude at cykle sammen, er det jo mig, der halser bagefter. På de lange bakker kommer de med det store tandpasta-smil, og jeg har sved på panden, fortæller han.
Gode år for cykelbranchen
Salget af cykler har ikke været plaget af coronapandemiens indtog i Danmark som i så mange andre brancher.
- Historisk set må man sige, at i cykelbranchen har vi stået stærkt under både høj- og lavkonjunkturer, og det forventer vi også stadig at gøre. De seneste to år, hvor vi har skullet håndtere corona, har været gode for cykelbranchen, siger Kim Lassen og peger på muligheden for at komme ud i naturen som en af årsagerne dertil.
Om salget af elcykler fortsætter med at stige støt, tør ejeren af Ribe Cykellager ikke spå om, og han udelukker da heller ikke, at de høje energipriser kan få betydning for danskernes valg af transportmiddel.
- Vi kan ikke mærke de høje energipriser på salget endnu, men elcyklen bliver mere og mere populær. Folk finder ud af, at alle uanset alder og vanskeligheder kan bruge en elcykel, og så er det som små ringe i vandet, der spredes, siger han.