Efterskoleelever deltog i vildt eksperiment, og det kan ændre deres hverdag
Eksperimentet skulle gøre eleverne på Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole bevidste om deres mobilbrug.
Det er nok de fleste unges værste frygt.
At være uden deres smartphone i to uger.
Ikke desto mindre var det virkeligheden for 130 elever på Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole, der deltog i et frivilligt eksperiment i september.
Forsøget skulle helt uvidenskabeligt gøre eleverne opmærksomme på deres mobilbrug, der ifølge forstanderen tit sker på bekostning af det fysiske fællesskab.
Vi tror, at det med at være "onlife" i stedet for "online" gør meget ved fællesskabet på en efterskole
Nikolaj Primdal, forstander, Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole
Det to uger lange eksperiment er færdigt, og det viste blandt andet, at eleverne fik talt mere sammen og sov bedre.
Nu skal erfaringerne munde ud i konkrete retningslinjer for mobilbrug på efterskolen - og de retningslinjer skal eleverne selv være med til at definere.
Ved en ceremoni skulle de forsegle deres smartphone i en konvolut, og i stedet fik de udleveret en såkaldt "dumb phone" - den slags, der kun kan sms'e og ringe.
Kun 30 ud af 130 elever stod distancen i de to uger - resten gav efter for mobilabstinenserne og måtte hente deres smartphone på kontoret før tid.
- Jeg havde håbet, at der var flere elever, der gennemførte. Men hvis vi kigger på, at vi skulle samle viden og have grundlag for debat om regler for mobiltelefoner, så har vi fået det hele, siger forstander, Nikolaj Primdal.
Efterskolen igangsatte eksperimentet, fordi de oplever, at eleverne bruger lang tid på mobilen.
- Vi tror, at det med at være "onlife" i stedet for "online" gør meget ved fællesskabet på en efterskole, sagde forstanderen i september til TV SYD.
Ifølge Nikolaj Primdal trak de første elever sig fra projektet efter blot halvanden time, fordi tanken, om at mobilen ikke lå på værelset, var uudholdelig.
Elevinddragelse vigtig
For næste skridt i processen er nu at bruge erfaringerne til at lave konkrete retningslinjer for brugen af mobiler.
Så i denne uge afholder efterskolen en session, hvor eleverne skal sidde i grupper og komme med forslag til retningslinjer.
Hvis vi kan finde et fornuftigt fodfæste sammen, så er det det bedste
Nikolaj Primdal, forstander, Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole
Det kan ændre deres dagligdag med mobilen. For skal mobiler udelukkes helt? Skal efterskolen slet ikke blande sig i elevernes mobilbrug? Eller noget derimellem?
De skal elever og lærere nu finde ud af i fællesskab, så alle kan være i det.
Det er vigtigt for Nikolaj Primdal, at det både bliver let for eleverne at overholde og let for lærerne at føre kontrol med.
- Hver gang vi laver en regel, skal vi også ud og være politifolk, og det vil vi helst undgå. Så hvis vi kan finde et fornuftigt fodfæste sammen, så er det det bedste, siger han.
Da jeg havde min dumb phone, følte jeg, at jeg fik talt mere med folk
Julie Bilde, elev, Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole
En antik klaptelefon
To af de elever, der deltog, er Julie Bilde og Gustav Houmøller, som begge foretrækker Snapchat, TikTok og Instagram.
De fik begge en klaptelefon, og når man er født samme år, som den første iPhone kom på markedet, så er sådan én antik.
Men det fik ikke Julie Bilde til at bakke ud, og hun fuldførte de to uger uden mobil - også selvom hendes 165.000 følgere på TikTok måtte undvære hendes indhold.
- Man skal tænke lidt over, hvor meget man bruger sin telefon. Da jeg havde min dumb phone, følte jeg, at jeg fik talt mere med folk, siger Julie Bilde.
Unge bruger ifølge tal fra 2021 i gennemsnit mobilen fem timer om dagen.
Den kan Gustav Houmøller godt slå. Sommetider bruger han sin smartphone op til syv timer om dagen ifølge statistikken på mobilen.
Han droppede eksperimentet efter fire dage - blandt andet fordi hans venner også gjorde det.
Alligevel mener han, at han fik noget ud af det.
- Det viser, at man er lidt afhængig af mobilen nogle gange, og man måske skal lære at lægge den fra sig og snakke med folkene omkring sig, siger han.
Virkelige fællesskaber
Når efterskolen har sat gang i eksperimentet, er det fordi, de oplever, at eleverne til tider er mere "online" end "onlife", som Nikolaj Primdal siger.
Og forstanderen vil gerne have, at de bliver bedre til at opbygge fællesskaber i det virkelige liv på efterskolen i stedet for at skjule sig bag deres mobiler.
De fleste elever siger, at de talte mere sammen under eksperimentet
Nikolaj Primdal, forstander, Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole
Han oplever også, at der tit er skærmlys fra værelserne, når lærerne går rundt og tjekker, om eleverne sover. Smartphones giver beviseligt dårligere søvn.
Dé ting bidrog eksperimentet netop til at gøre eleverne bevidste om.
- De fleste elever siger, at de talte mere sammen under eksperimentet. Og det er interessant at have det med i den debat om, hvad mobiler gør ved fællesskabet. Og så sagde de, at de havde lidt lettere ved at falde i søvn, siger forstanderen.
Kunne I forestille jer at tage en pause fra sociale medier og jeres smartphone igen?
- Det tror jeg ikke, jeg ville kunne. Jeg tror, jeg har det bedst med den, siger Gustav Houmøller.
- Det tror jeg heller ikke. Jeg tror, jeg har det fint med min smartphone, siger Julie Bilde.