Dårlig ledelse og økonomistyring baseret på mavefornemmelser - det viser kritisk rapport om Tobakken

Scenen på det nu hedengangne Tobakken. Foto: Pia Thordsen, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der skorter ikke på kritikpunkter i den rapport, der har ført til bortvisning og politianmeldelse af Tobakkens leder Jan Mols Poulsen.

Det har været en hektisk tid for det regionale spillested Tobakken i Esbjerg. 

I begyndelsen af november blev leder Jan Mols Poulsen fritaget for tjeneste. Nogle uger senere blev han bortvist og politianmeldt på mistanke om svindel på baggrund af to rapporter. Den ene blev udarbejdet af Esbjerg Kommunes økonomiafdeling, mens den anden blev lavet af konsulentfirmaet MUST under ledelse af Ronnie Hansen.

Og i de to rapporter, som TV SYD er i besiddelse af, rejses der kritik af flere forskellige ting.

Rapporten fra MUST afdækker, at der på Tobakken har været en uholdbar økonomistyring baseret på mavefornemmelser og en dårlig ledelse.

Ignorerede mulige partnerskabsaftaler

Et af kritikpunkterne er, at Tobakken ikke har svaret på henvendelser fra virksomheder om mulige partnerskabsaftaler på trods af, at Tobakken i en ansøgning til Esbjerg Kommune skriver, at man vil have "Fokus på etablering af partnerskaber med det lokale erhvervsliv."

Et konkret eksempel er, at en virksomhed, der i mange år havde haft en aftale med Musikhuset i Esbjerg, også ville indgå et samarbejde med Tobakken. Efter at de ad flere omgange tager kontakt til Jan Mols Poulsen både telefonisk og på e-mail startende 14. juni, meddeler den potentielle sponsor 9. september, at de ikke længere er interesseret i at indgå en aftale, fordi de aldrig fik noget svar.

I samme måned tager en anden virksomhed kontakt til Tobakken og har efterfølgende et lignende forløb. 

Rapporten fra MUST kritiserer også, at Tobakken ikke har udarbejdet en strategi eller et egentligt koncept for partnerskaber.

I rapporten nævnes det, at man eksempelvis på spillestedet Posten i Odense er gode til at indgå partnerskaber med erhvervslivet. De havde i 2021 et nettobidrag fra partnerskabsaktiviteter på 1,5 millioner kroner.

Flere steder i rapporten henvises der til "sammenlignelige spillesteder", der ligesom Tobakken er udnævnt som regionale spillesteder, har sammenlignelige publikumsgrundlag, program og økonomiske forudsætninger og er placeret i provinsen.

Det er blandt andet Godset i Kolding, Fermaten i Herning, Gimle i Roskilde og Posten i Odense.

Ledelsesmæssig flaskehals

Rapporten rejser også kritik af den generelle mangel på forretningsdrift, hvor MUST hæfter sig ved, at Tobakken ikke har en overordnet strategi.

Derudover nævnes det også, at medarbejderne som udgangspunkt ikke vidste, hvornår Jan Mols Poulsen var til stede. 

"Det indikeres, at direktøren kan være væk i flere dage, uden at der er givet besked herom, ligesom der løbende er usikkerhed om, hvorvidt direktøren møder op til aftalte interne og eksterne møder", lyder det i rapporten.

Potientielle besparelser

Esbjerg Kommune har gennemgået Tobakkens økonomi og har blandt andet følgende forslag til besparelser:

  • Ingen genansættelse efter pensioneret tekniker - ved at undlade at genbesætte en pensioneret teknikers stilling sparer Tobakken en fast stilling med en lønudgift på over 60.000 kroner per måned. Det giver en årlig besparelse på 750.000 kroner.

  • Catering leveres udefra i stedet for fra egne kokke - ved at få leveret catering udefra vil Tobakken kunne levere mad til arrangementer uden at have ansat egne kokke. Der vil umiddelbart kunne spares to fuldtidsansatte. Udgiften til bespisning vil skulle lægges på billetprisen, således at bespisningen samlet set ikke giver underskud. Estimeret besparelse på 800.000 kroner.

  • Indstille aktiviteten for TobakkenBIO - ved at indstille aktiviteten med kunstbiografen vil der kunne spares en halv stilling estimeret til 200.000 kroner årligt. Herudover kommer udgifter til leje af film og afvikling af forestillinger. Dette ligger umiddelbart også på den anden side af 200.000 kroner. Årlig besparelse på 400.000 kroner.

  • Reducere de faste udgifter til egen grafiker - ved at købe sig til grafikerydelser løbende kan man undvære en fastansat grafiker. Estimeret besparelse på 300.000 kroner.

  • Tættere styring af udgifter for det enkelte arrangement.

Ifølge rapporten indikerer flere medarbejdere, at der er en "ledelsesmæssig flaskehals", hvor en lang række initiativer, aftaler og opgaver helt ned til borddækning løbende skulle godkendes af Jan Mols Poulsen.

"Ikke dygtig til sin kerneforretning"

I rapporterne nævnes flere økonomiske prioriteringer, som kunne have medvirket til, at spillestedet kunne have sparet mange tusinde kroner de seneste år, og konkluderer til sidst, at tingene ikke har fungeret optimalt på det store spillested i Esbjerg:

"Grundlæggende er Tobakken, sammenlignet med de øvrige regionale spillesteder, ikke dygtig til sin kerneforretning: at arrangere og sælge billetter til koncerter", lyder det som et af de sidste punkter i rapporten fra MUST.

Brugsuddeler både elsker og hader pakker - nu kommer han med opfordring

Masser af pakker i Daglig Brugsen Bække Foto: Josephine Maria Møller
Udgivet

Højsæsonen for pakker er over os, og det kan man mærke hos Dagli'Brugsen i Bække, hvor pakkerne giver ekstra travlhed for de ansatte.

Vi køber flere og flere ting på nettet.

Det lægger pres på pakkeafhentningsstederne rundt omkring i landet - et af dem er hos Dagli'Brugsen i Bække.

Her bliver arbejdet med at fylde varer på hylderne ofte afbrudt af en kunde, der skal hente en postpakke.

- Det er lidt et had-kærlighedsforhold. Selvfølgelig er det rart, at kunderne kommer ind og får udleveret en pakke. Det er rigtig godt for os som butik, fortæller brugsuddeler Christian Norsk og fortsætter:

- Hadforholdet består i, at det tager tid for os at lægge op på hylderne. Det tager også tid, når kunden skal stå og finde deres numre, og så har de det ikke klar og skal lede alle deres mails igennem. Allerede der har vi tabt penge på at udlevere.

Masser af pakker i Daglig Brugsen Bække Foto: Josephine Maria Møller

De mange pakker fylder i øjeblikket cirka en tredjedel af butikkens lagerplads. Værst står det til i november, december og ofte også et stykke ind i januar.

Selvom Christian Norsk har sørget for, at der er plads til hver eneste pakke, så har han alligevel en opfordring til deres ejermænd.

- Kom ned og hent den hurtigst muligt, lyder det fra brugsuddeleren, der mener at alle burde have tid til at hente deres pakke den samme dag, de får beskeden om, at den kan hentes.

- Vi har åbent fra 7 til 19.45, så jeg tænker, at man da lige har 5 minutter på et eller andet tidspunkt.

På den positive side glæder Christian Norsk sig over, at byens borgere kan hente deres pakker i byen og ikke skal til nabobyer som Vorbasse eller Vejen.

Mere end tusind bilister har ringet efter vejhjælp

Vinterens første sne torsdag og fredag har givet udfordringer i trafikken, så hos både Falck og Dansk Autohjælp har haft dobbelt så mange tilkald end normalt. Foto: Alex Syrik, TV SYD
Udgivet

Der har i den grad været gang i vejhjælpen de seneste par døgn, efter sneen og frosten har indtaget landsdelen. Flere end 1100 bilister i det syd- og sønderjyske måtte tilkalde hjælp.

Efter sneen og frosten kom torsdag morgen til syd- og sønderjyderne, har telefonerne kimet uafbrudt hos både Dansk Autohjælp og Falck, som har måtte rykke ud mere end 1.100 gange for at hjælpe nødstedte bilister i landsdelen.

Det er mere end dobbelt så mange assistancer, end på dage uden sne og isglatte veje.

- Vi har virkelig haft travlt særligt med fritrækninger og med at give batterierne et boost, fortæller Anette Bjørn Juncher, der er vagtcentralchef hos Dansk Autohjælp.

Dansk Autohjælp har ifølge vagtcentralchefen siden torsdag morgen og frem til fredag eftermiddag haft 780 sager i Syd- og Sønderjylland, hvoraf de 180 har været fritrækninger. Og 25 procent af henvendelserne har drejet sig om starthjælp til flade batterier. Og hun forventer, at der kommer endnu flere opkald.

- Så længe vejret er med frost og sne, så vil vi have travlt.

Falck har måtte hjælpe 50 lastbiler i Syd- og Sønderjylland med at komme fri af sne og frost. Fotoarkiv. Foto: Finn Thorkildsen/Privatfoto

Hos Falck har travlheden også indfundet sig. De har måtte rykke ud til 300 personbiler i Syd- og Sønderjylland, som har haft behov for hjælp, hvoraf de 100 havde brug for at blive trukket fri. Desuden har de haft 50 fritrækninger af sværvogne som lastbiler.

Fritrækninger er sket, hvor bilister er endt i grøften eller ikke har kunnet op op ad en bakke.

- Når den første sne falder, så er der altid nogen, det kommer som en overraskelse for. Vi har haft nogle travle dage, men vi har kunnet følge med, fortæller Robin Henriksen, der er driftsleder hos Falck.

Både Falck og Dansk Autohjælp fortæller, at der altid i begyndelsen af vintersæsonen er særligt travl, så snart den første sne falder og frosten bider.

- Så er der en del, der ikke har nået at få skiftet til vinterdæk, og mange bliver også overraskede over, at batterierne måske er flade i frostvejret, siger Anette Bjørn Juncher.

Ifølge begge vejhjælpsselskaber har de haft al disponibel mandskabe på vejene de sidste to døgn.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com