Afgifter står i vejen for grønne lastbiler
Mens flere og flere tyske lastbiler kører rundt på grøn gas, så kigger vognmænd i Padborg misundeligt på konkurrenterne syd for grænsen. De har nemlig noget, vi ikke har her i landet: lave afgifter på biogas.
Afgifterne på biogas skal ned! Så klart er budskabet til politikerne på Christiansborg fra vognmændene i Padborg.
De ser med bekymring på det faktum, at de er ved at blive overhalet indenom af grønne tyske og svenske lastbiler, som nyder godt af lave afgifter på grøn gas.
Både naturgas og biogas er belagt med væsentligt lavere afgifter i vores to nabolande, end de er i Danmark, fortæller direktøren for brancheorganisationen Padborg Transportcenter, Jesper Schimann Hansen, til TV SYD.
Vi betaler mere i afgift til staten for at køre 100 kilometer i en lastbil, der kører på grøn biogas, end vi gør for at køre 100 kilometer i en dieselbil, som forurener mange gange mere.
Jesper Schimann Hansen, direktør, Padborg Transportcenter
- Syd for grænsen har de tyske politikere valgt at sænke afgifterne på naturgas og biogas til lastbiler til en tredjedel af de danske afgifter. Samtidig får tyske vognmænd tilskud til lastbiler, der kan køre på gas, og foreløbigt slipper de også for størstedelen af de tyske vejskatter.
Dén politik har sat gang i en hurtig omstilling til grøn transportteknologi i Tyskland, fortæller Jesper Schimann Hansen.
Skatteministeriet afviser
I Danmark ligger den grønne omstilling af de store lastbiler bomstille.
Årsagen er de danske afgifter, forklarer direktøren for Padborg Transportcenter til TV SYD.
- Vi betaler mere i afgift til staten for at køre 100 kilometer i en lastbil, der kører på grøn biogas, end vi gør for at køre 100 kilometer i en dieselbil, som forurener mange gange mere, siger Jesper Schimann Hansen.
TV SYD har bedt Skatteministeriet om en forklaring. Her afviser man, at der er forskel på afgiften på diesel og biogas.
I et svar til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg siger skatteminister Morten Bødskov (S):
”Afgiftsniveauet for energiafgifterne for biogas, naturgas, diesel og biodiesel til transport er fastsat ud fra brændstoffernes energiindhold, så satsen er ens pr. GJ (gigajoule red.). Det giver incitament til at vælge de mest energiøkonomiske transportformer”, siger ministeren i sit svar til udvalget.
Når vognmænd skal betale mere i afgift, når de kører på biogas, skyldes det altså ifølge ministeriet, at lastbiler bruger mere brændstof, når de kører på biogas, end når de kører på diesel.
Det, mener vi, er paradoksalt. Sådan som afgiftssystemet er skruet sammen i dag, så er der meget mere fokus på energieffektivitet end på CO2-udledning.
Søren Eskelund Toft, forretningsudvikler, Nature Energy
Men hverken hos Padborg Transportcenter eller hos biogasproducenten Nature Energy, som blandt andet driver to store biogasanlæg i Korskro og Holsted, er det et svar, der giver mening:
- Det, mener vi, er paradoksalt. Sådan som afgiftssystemet er skruet sammen i dag, så er der meget mere fokus på energieffektivitet end på CO2-udledning. Når vi så ser på det mål, regeringen og Folketinget har sat op om 70 procents CO2-reducering i 2030, så giver det ikke mening, at man ikke fokuserer på hvor meget CO2, der lukkes ud i atmosfæren, siger forretningsudvikler ved Nature Energy, Søren Eskelund Toft, til TV SYD.
Branchen afviser, at vognmændene kan trodse afgifterne og stille om til gas-lastbiler alligevel.
- Vognmændene er så pressede på priserne, at en stigning i udgifterne til brændstofafgifter er umulig at finansiere, siger Jesper Schimann Hansen til TV SYD.
Forkasteligt
Onsdag besøgte folketingsmedlem Niels Flemming Hansen (Kons.) biogasanlægget ved Korskro. Her mødtes han med direktøren for Padborg Transportcenter og repræsentanter fra Nature Energy, som driver flere biogasanlæg i landet.
Og budskaberne til folketingsmedlemmet er klare:
- I dag sendes biogassen ud i naturgasledningerne, men det ville give langt mere mening, at det blev brugt til at gøre lastbiltransport grøn, fortæller driftsleder, Claus Jensen.
Man kan nemlig lettere bruge for eksempel el til opvarmning af boliger end til at drive tunge lastbiler med.
Jeg synes, et eller andet sted, det er forkasteligt.
Niels Flemming Hansen, MF, Kons., Vejle
- Vi tror ikke på, det i nogen nær fremtid bliver muligt at bruge el eller brint til tunge lastbiler. Derfor gælder det bare om at få stillet om til biogas så hurtigt som muligt, siger Jesper Schimann Hansen.
Det er Niels Flemming Hansen enig i:
- Jeg synes, et eller andet sted, det er forkasteligt. For mig er det ligegyldigt, hvor meget længere en lastbil kører på diesel end på biogas. Dét, det handler om, er, hvad er udledningen, siger Niels Flemming Hansen.