Motorvej skal gå igennem Karls stue og videre til Billund: Det er trist
Den kommende Hærvejsmotorvej kommer til at gå igennem Karl Skovgaards stue og vinmark.
- Når vi går her hen, så står vi sådan set i midterautoværnet af motorvejen.
Ordene kommer fra Karl Skovgaard, som står lige ved siden af terrassen til det hus, som han de sidste 35 år har kaldt hjem, og selvom det er svært at forestille sig, så bliver det virkeligheden i 2026, når byggeriet af Hærvejsmotorvejen begynder.
- Det er meget vemodigt, at det er den måde, man skal gøre det på, siger han.
Om fem år begynder byggeriet af den omdiskuterede Hærvejsmotorvej, og så skal huset jævnes med jorden.
Baggrund for trafikaftale
Alle Folketingets partier præsenterede mandag formiddag en trafikaftale, der ifølge den sønderjyske transportminister Benny Engelbrecht, Socialdemokratiet, er en langsigtet plan.
- Det er med ægte stolthed, at vi i regeringen i dag kan præsentere en langsigtet aftale, der sikrer stabilitet. Det har været min ambition, siden jeg tiltrådte som minister, siger transportministeren.
Aftalen er en infrastrukturplan frem til 2035, hvor folketinget har afsat 161 milliarder til udbygning af blandt andet motorveje og jernbaner.
Et af punkterne i dagens trafikaftale handler om den Midtjyske Motorvej, den såkaldte Hærvejsmotorvej. Ifølge aftalen er der afsat 5,9 milliarder kroner til at etablere de første etaper af motorvejen langs den jyske højderyg, som igangsættes i 2026.
I det syd- og sønderjyske skal to af milliarderne gå til at anlægge en del af motorvejen fra Give til Grindstedvej vest om Billund, står der beskrevet i aftalen fra Finansministeriet.
- Det er så den pris, vi skal betale, for at infrastrukturen kan komme til at fungere i Danmark. Der skal være noget infrastruktur, for det oplever vi selv, og der skal også ske en udvikling, men det er altid rarere for os, hvis det havde ramt naboen, men det gør det så ikke, siger han.
Hus og vinmark skal jævnes med jorden
Den nye motorvej fjerner ikke kun hans hus, men også en fem år gammel vinproduktion. Men Karl Skovgaard har i mange år vidst, at der var en risiko for, at motorvejen ville ramme hans ejendom.
Han er derfor glad for, at der er kommet afklaring efter to års ventetid, og det er det vigtigste for Karl Skovgaard, selvom nyheden er trist.
De sidste par år har der nemlig været en mulig linjeføring ved Karls hus, hvor man ikke vidste, om det blev til noget eller ej.
- Jeg kan godt forstå, vi skal have en infrastruktur, der er bedre til Billund. Nu rammer det os, det er vi kede af, men vi har fået en afklaring, og så er det den, vi skal forholde os til fremadrettet, siger han.
Han tilføjer:
- Det ville have været værre, hvis jeg gik her i 10-15 år uden at have en afklaring. Om vi kan lide det eller ej, så skal vi forholde os til det, siger Karl Skovgaard.
En Midtjysk Motorvej var oprindeligt ikke en del af regeringens udspil, men tværtimod en del af Venstres.
- Noget af det, som jeg har kæmpet for fra dag ét, er, at man trækker den ud mod vest, og af den vej også er med til at sikre en større udvikling og samtidig beskytte den natur, der er i Vejle Ådal. Det giver bedst mening, synes jeg, siger Anni Matthiesen (V).
Karl Skovgaard vil nu nyde de sidste år med huset og vinmarken, inden hans jord skal eksproprieres.
- Vi må se, hvad det kan give af betaling, men det har vi slet ikke tænkt på endnu, siger han.
Linjeføringer til Hærvejsmotorvej
Ifølge infrastrukturplanen skal Hærvejsmotorvejen gå fra Give til Grindstedvej vest for Billund.
Vejdirektoratet har i forbindelse med undersøgelsen af etableringen af Hærvejsmotorvejen lavet VVM-undersøgelser. Der blev præsenteret seks linjeføringer, og de fem af dem bliver nu opgivet.
Det handler om linjeføringerne:
- Øst 1
- Øst 2
- Vest 2
- Vest 3
- samt linjeføringen øst om Vandel.
Kilde: Finansministeriet