Politiet advarer - så mange indbrud er begået i sommermånederne

Udgivet

Sommerferien lurer for de fleste lige rundt om hjørnet, men det betyder også, at højsæsonen for indbrud er skudt i gang.

Det får Det Kriminalpræventive Råd og Syd- og Sønderjyllands Politi til at advare borgere om at passe ekstra på, når de i sommerperioden drager afsted mod fjerne kyster for at få en pause fra hverdagen.

Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Stigningen i antallet af indbrud i syd- og sønderjyske kommuner lyder på omkring 9 procent. I alt blev der begået 53 flere indbrud i 2023 end i 2022 i landsdelen. Sammenlagt blev der begået 567 indbrud i 2022, mens antallet i 2023 var 620.

Stigningen af indbrud fra 2022 til 2023 var i Syd- og Sønderjylland højest i de tre følgende kommuner: Billund, Esbjerg og Fredericia.

Antal af indbrud i syd- og sønderjyske kommuner i 2022 og 2023

Kommune

Antal af indbrud i 2022

Antal af indbrud i 2023

Aabenraa

23

33

Billund

9

30

Esbjerg

72

108

Fredericia

21

41

Haderslev

27

39

Hedensted

32

36

Horsens

107

69

Kolding

101

94

Sønderborg

21

19

Tønder

21

25

Varde

20

20

Vejen

27

20

Vejle

86

86

I alt

567

620

Tallene stammer fra Det Kriminalpræventive Råd, der samtidig får Syd- og Sønderjyllands Politi til tasterne. I en pressemeddelelse opfordrer politiet borgerne til at gøre livet surt for indbrudstyvene.

Rådene lyder blandt andet på, at husejere tilmelder sig nabohjælpsordningen, får deres bolig til at se beboet ud og holder sin ferie hemmelig på de sociale medier. Her kan du læse mere om politiets råd.

Fire mænd bruger år på at få gammelt lokomotiv og vogne på skinner

Udgivet

Det kommer til at tage flere år for medlemmerne af Veteranbanen Haderslev - Vojens at få genopbygget lokomotiv og vogne.

Det giver et lille sug i maven, og der kommer samtidig et smil på læben hos Bjarne Seerup, når dieselmotoren med de 440 hestekræfter sætter i gang.

- Ja, den går rigtig godt, siger han tilfreds.

Vil have deres eget

Det gamle Litra MH 304 lokomotiv fra 1962 har de seneste måneder været parkeret på nogle spor tæt ved banegården i Vojens, hvor det er planen, at det skal igennem en større renovering.

- Planen er, at vi vil have vores eget lokomotiv og vores egne togvogne, der kan køre på strækningen mellem Haderslev og Vojens, fortæller Thomas Øjgaard, der er formand for veteranbanen.

Det gamle lokomotiv er godt slidt, men det er stadig muligt at skaffe reservedele.

Men det er et projekt, der kræver masser af arbejde og masser af tålmodighed. For lige nu er de kun fire medlemmer på projektet, og det er tidskrævende arbejde at sætte det nedslidte og ødelagte materiel i stand.

- Vi tør ikke rigtig at sige noget, men der kommer i hvert fald til at gå fem år, før det kører, siger Thomas Øjgaard forsigtigt.

Siden barndommen

Både formand Thomas Øjgaard og næstformand Bjarne Seerup er født og opvokset tæt på banegården i Vojens. Derfor har lokomotiver og tog altid været tæt på, og i dag er det blevet en altoverskyggende interesse, der tager alt fritid.

- Jeg har altid boet 400 meter fra stationen og lige siden, jeg var helt lille, har jeg interesseret mig for lokomotiver og tog, fortæller Thomas Øjgaard.

Litra MH-304 blev bygget i Aarhus i 1962.

Ingen til at køre damplokomotiv

Veteranbanen har i mange år lånt lokomotiv og vogne hos andre klubber i Danmark, når de har kørt på strækningen mellem Haderslev og Vojens.

Især et gammelt damplokomotiv fra klubben i Lunderskov har været populært. Men de har ikke længere mandskab til at køre med det.

Derfor har de unge fra den nye generation hos Veteranbanen Haderslev - Vojens besluttet, at der skal ske noget nyt.

Selvom det er tidskrævende og koster en del penge.

- For mig er det mere end en hobby. Det er en livsstil. Jeg har også købt mit eget lokomotiv, som jeg håber, snart bliver godkendt til kørsel, siger næstformand Bjarne Seerup.

Lokomotivet står parkeret tæt ved banegården i Vojens. Foto: Ole Møller, TV SYD

Ukendt tidshorisont

Hvornår det gamle diesellokomotiv bliver klar, er lige nu svært at sige. Det kan godt køre, men der skal også de rigtige tilladelser til, før det må køre med passagervogne.

Veteranbanen Haderslev- Vojens forventer dog ikke, at der bliver problemer med få en tilladelse, for der kører ikke længere persontog på strækningen.

Det har det ikke gjort siden 1978.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com