14 ministre og 26 år senere: Dobbeltspor lader stadig vente på sig

Gods kan flyttes fra lastbiler til godstog, hvis der kommer et spor mellem Tinglev og Padborg. Det siger tilhængerne af en udvidelse, men pengene er ikke fundet endnu. Foto: Hans Lausten, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Jernbanen mellem Padborg og Tinglev er en flaskehals i Europa. Efter mange års tilløb håber erhvervsliv og politikere, der snart kommer et spor mere.

Der er kun ét spor på den 14 kilometer jernbane mellem Tinglev og Padborg. I 1993 vedtog Folketinget ellers en rammelov, der skulle bane vejen for at gøre strækningen dobbeltsporet.

Men her 26 år efter er pengene stadig ikke fundet. Nu presser politikere og erhvervsliv igen på for en løsning.

Fra det nordlige Norge og Sverige - og helt ned til det sydlige Italien - er det kun mellem Tinglev og Padborg, der ikke er to spor.

Ellen Trane Nørby (V), folketingsmedlem.

- Venstre har et stort ønske om at få lavet den sidste del af dobbeltsporet. Hvis man tager fra det nordlige Norge og Sverige og helt ned til det sydlige Italien, så er det kun mellem Tinglev og Padborg, der ikke er to spor. Det er en flaskehals, der hæmmer, at man kan få varer og gods over på jernbanen, siger folketingsmedlem Ellen Trane Nørby (V) fra Sønderborg.

Lastbiler væk fra vejene

Ifølge en undersøgelse fra COWI vil vi få 80.000 til 90.000 færre lastbiler på områdets veje, hvis man flytter seks procent af vejgodset over på jernbanen. Også de radikale taler for at få to spor.

Mængden af gods stiger og stiger, og det vil være godt for klimaet at bruge jernbanen mere.

Nils Sjøberg (Rad), stedfortræder for Lotte Rod i Folketinget.

- Det har vi ventet på i rigtigt mange år. Men nu skal der laves en samlet infrastrukturplan for hele Danmark, og så vil det være oplagt. Mængden af gods stiger og stiger, og det vil være godt for klimaet at bruge jernbanen mere. Desuden giver det mulighed for en direkte forbindelse mellem København og Hamborg, siger Nils Sjøberg (Rad), som pt. er stedfortræder for Lotte Rod i Folketinget.

Ministeren giver ingen løfter

Både Ellen Trane Nørby og Nils Sjøberg har sendt spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S). 14 ministre før ham ikke fået projektet gennemført, siden rammeloven blev vedtaget i 1993.

Han kommer heller ikke med løfter op til forhandlingerne om den store infrastrukturplan, som bliver hans hovedopgave i 2020.

”Inden forhandlingerne vil jeg sørge for, at der tilvejebringes oplysninger om, hvad nye undersøgelser af dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg i givet fald vil omfatte, og hvad det vil koste at gennemføre undersøgelserne. Hvorvidt vi på baggrund af dette oplæg sætter gang i en undersøgelse af dobbeltspor ... bliver et prioriteringsspørgsmål og op til de partier, som bliver en del af den politiske aftale”, siger Benny Engelbrecht i en mail til TV SYD.

Øverst på ønskelisten

Tidligere beregninger har vist, at det vil koste mellem 500 og 700 millioner kroner at udvide til to spor. Men ministeren vil ikke afvise, at det kan blive endnu dyrere.

Det er et kardinalpunkt for os.

Leif Friis Jørgensen, formand for Udviklingsråd Sønderjylland.

Ikke mindst i erhvervslivet følger man opmærksomt med. Ikke mindst hos Udviklingsråd Sønderjylland, som har en tosporet jernbane allerøverst på sin ønskeliste.

- Det er et kæmpestort problem, at man ikke har fået lavet et dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg. Det er et kardinalpunkt for os, at man gennemfører det, så vi kan udvikle den grønne transport, siger Leif Friis Jørgensen, som er formand for Udviklingsråd Sønderjylland.

Eccos græske topchef stopper

Arkivfoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af Ritzau
Udgivet

Eccos kommercielle direktør, Thomas Gøgsig, bliver ny topchef i Ecco.

Den danske skogigant Ecco får ny direktør, da virksomhedens græske topchef stopper.

Det bekræfter Ecco over for Børsen, der har forsøgt at få svar på, hvorfor græske Panagiotis Mytaros stopper som administrerende direktør uden held.

Ecco bekræfter ligeledes over for Ritzau, at Mytaros stopper.

- Bestyrelsen takker Panos Mytaros for hans mangeårige virke og ønsker ham alt godt videre, lyder det i et skriftligt svar fra Ecco, der ikke har yderligere at tilføje.

Torsdag lagde Mytaros en video op på det sociale medie Instagram, hvor han var på vej ind i en flyver med teksten: "Billund. Den sidste dans".

Ud over det er der ikke mange oplysninger om direktørskiftet. Ifølge Børsen bliver det skoproducentens kommercielle direktør, Thomas Gøgsig, der overtager Mytaros' post som topchef i Ecco.

Siden Ruslands invasion af Ukraine er skoproducenten blevet kritiseret blandt andre af statsminister Mette Frederiksen (S) for fortsat at sælge sko i Rusland.

Virksomheden har tidligere forklaret, at den har valgt at beholde aktiviteterne på det russiske marked af hensyn til virksomhedens 1800 ansatte og deres familier. Ellers ville de ende på gaden, lød det.

- En kerneværdi i vores kultur er, at vi tager os godt af vores ansatte. Det er det centrale for os, og det er hovedårsagen til, at vi bliver i Rusland, sagde Panos Mytaros til Berlingske i marts 2023.

Ecco har over 250 butikker i Rusland, som den danske koncern selv driver, efter at de med en milliardinvestering købte distributøren i Rusland ud i starten af 2020.

Mytaros erkendte i interviewet med Berlingske, at det var ubehageligt at læse og høre meget af den kritik, der strømmede mod virksomheden for at blive i Rusland.

Panos Mytaros blev topchef, da Steen Borgholm i august 2021 stoppede.

Opdateres.

Sneryddere kom for sent i gang, da sneen væltede ned

Sneen er væltet ned i morgentimerne i Esbjerg Kommune. Foto: Signe Dohn, TV SYD
Udgivet

Sneen væltede ned i de tidlige morgentimer i Esbjerg Kommune, og det kom bag på snerydderne.

Klokken 07.38 snakkede TV SYD med driftschefen ved Esbjerg Kommune, der kunne berette om saltede veje og normale forhold under omstændighederne.

Men klokken 09.09 var lyden en anden, efter driftschefen havde snakket med vagtchefen.

- Sneen kom tidligere, end vi havde fået annonceret, så det har ramt morgentrafikken.

- Det var voldsomt. Når det kører fast og tør samtidig med, så bliver det til is. Men folk kører stille og roligt, siger Bjørn Eriksen, der er driftschef ved Esbjerg Kommune.

De havde forventet, at sneen ville falde fra klokken 8 og frem til klokken 12.

- Det er dårlig timing, at det rammer morgentrafikken. Det er ærgerligt, siger driftschefen.

Driftschefen lover, at når bilisterne skal hjem fra arbejde, så er der ryddet.

- Vejene er friske og gode, når de skal køre hjem igen.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com