Gymnasieelever savner klare regler for brug af kunstig intelligens i skolen
Kunstig intelligens er blevet et helt almindeligt værktøj i skolerne. Men både elever og lærere står i en svær situation på grænsen mellem hjælp og snyd.
Teresa Wiest og Ziska Dahl Stilling er begge flittige brugere af kunstig intelligens, når de skal skrive opgaver i samfundsfag eller dansk på Aabenraa Statsskole.
Men de ved godt, at der er en grænse for, hvor meget det må bruges, og at man ikke skal stole på alt, hvad en AI chatbot skriver.
- Man skal selvfølgelig altid være kritisk. Det er ikke altid, at der er de rigtige kilder som kommer frem, når man søger, siger Ziska Dahl Stilling fra 3g.
Forskere på besøg
Derfor lyttede de også godt efter, da en gruppe forskere besøgte Aabenraa Statsskole for at blive klogere på, hvordan de nye hjælpemidler kan bruges, uden at det er snyd.
- Jeg synes, det er rigtig godt, hvis der kommer nogle klare retningslinjer, siger Teresa With, der også går i 3g på Aabenraa Statsskole.
Forskerne kommer fra Videnskabernes Selskab og holder i løbet af 2024 flere workshops rundt i landet for at samle mere viden ind.
- Underviserne står i en enorm svær situation, som er vanskelig at navigere i. Eksamensformerne skal gentænkes, for at elever ikke bliver fristet til at lade AI lave opgaverne for dem, siger Magnus Høholt Kaspersen, som forsker ved Det Nationale Videnscenter for Digital Teknologiforståelse ved Aarhus Universitet.
- I princippet fumler og famler vi alle sammen i gymnasieskolen, og det gør jeg også, supplerer samfundsfagslærer Ulrich Predelli, fra Aabenraa Statsskole.
Kun anbefalinger
I april kom der en række anbefalinger fra Børne- og Undervisningsministeriet om brug af hjælpemidler som ChatGPT i gymnasierne. Men der er altså kun nogle anbefalinger og ikke de klare retningslinjer som både elever og lærere savner på Aabenraa Statsskole.
- I virkeligheden skal vi have politikerne til at gentænke læreplanerne. Vi skal overveje, hvad betyder AI for dannelsen og hvad skal de egentlig lære, siger samfundsfagslærer Ulrich Predelli.
- Lærerne de får en række opgaver ind, som ser ud, som de altid har set ud. Men det er blevet ugennemskueligt, hvem der har lavet det, fordi de har ChatGPT, som er på niveau med det, som mange elever selv skriver, siger forsker Magnus Høholt Kaspersen.
Vigtig opgave venter
For Teresa Wiest og Ziska Dahl Stilling venter der snart den sidste store skriftlige opgave i deres gymnasietid. SRP-opgaven.
Her kan kunstig intelligens hjælpe dem, når de søger inspiration til deres opgave, og selvom der er en grænse, så ved de bare ikke præcis, hvor den er.
- Derfor er det godt, at det nu bliver undersøgt, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe os, og hvordan vi kan bruge det på en ordentlig måde, uden at det bliver betragtet som snyd.
- Vi vil gerne have lov til at bruge de hjælpemidler, uden at vi bare får at vide, det er forkert, siger Ziska Dahl Stilling fra 3g.