Firedages-uge på uddannelse har lavet markante ændringer
Stort frafald på grunduddannelsen har kastet Social- og Sundhedsskolen Syd ud i et eksperiment. Eleverne har fået en skoledag mindre, og det virker efter hensigten - både frafald og fravær er faldet betydeligt.
Ifølge en analyse fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd), så er et af de store problemer, at hver femte elev dropper ud af uddannelsen inden for de første seks måneder.
I et forsøg på at skabe større trivsel og mindre fravær har eleverne på grundforløbet på Sosu Syd i Aabenraa haft en uge med kun fire skoledage.
- Vi har været bevidste om, at mange unge i vores målgruppe, som typisk er i alderen mellem 15 og 17 år, ikke altid trives så godt, fortæller Marianne Havn, der er uddannelsesvejleder på skolen.
4-dages skoleuge på grundforløb 1 på Sosu Syd
Et SOSU grundforløb 1 tager 20 uger
Der skal være 520 timers lærerstyret undervisning
På SOSU Syd vil grundforløbseleverne i år have fri om onsdagen i 14 ud af de 20 uger
Der vil være to lange skoledage fra kl. 8.15 til 21.
Efter grundforløbet skal man vælge retning og videre på et grundforløb 2 på 20 uger, før man kan komme på hovedforløbet og blive SOSU-hjælper, SOSU-assistent eller pædagogisk assistent
48 elever har gennemført Grundforløb 1 med onsdag som fridag i 2024
Fraværsprocent:
2023 - 15,63 procent
2024 - 8,80 procent
Frafald:
2023 - 19 procent.
2024 - 8 procent.
Kilde Sosu Syd
- Men ved at give fri næsten alle onsdage på det 20 uger lange grundforløb, kan eleverne lægge deres køreskole, bøjletandlæge, fritidsjob og lignende på fridagen, og det har faktisk virket rigtig positivt på både fraværet og frafaldet hos eleverne, fortæller uddannelsesvejlederen.
Onsdag er både fridag og mulighed for lektiehjælp
Eleverne har til gengæld gået længere tid i skole på nogle af de fire skoledage. Og det har ifølge Caroline Korsgaard Jensen, der netop er begyndt på grundforløb 2, kun været godt.
- Jeg synes, det er en fed uddannelse , og det har været virkelig rart at have onsdagen fri, fordi man fik en pause midt i ugen. Personligt brugte jeg onsdagen til at slappe af i og dyrke mit sociale liv, fortæller, Caroline Korsgaard Jensen, der nu er studerende på grundforløb 2.
Også 18-årige Thomas Kaasgaard Petersen har været glad for en fridag midt i ugen. Den er også blevet brugt på afslapning, men også til besøg i lektiecaféen.
- Hvis jeg manglede en danskopgave, så kunne jeg få den lavet og også få hjælp til den i lektiecaféen. Det var så godt, siger Thomas Kaasgaard Petersen.
Lærer: - det har bragt os tættere på de unge
Og selvom nogle skoledage har varet helt fra klokken 08 om morgenen og frem til klokken 21 om aftenen, har forsøget ifølge både lærere og elever været en succes.
- Det er simpelthen fedt at undervise de unge på den her måde, fortæller Peder Pedersen, som underviser de unge i de alment dannende fag, og uddyber:
- Særligt på de meget lange dage, der typisk er trivselsdage med en blanding af undervisning og andre aktiviteter som for eksempel fælles madlavning. Og det har været meget spændende at komme tættere på eleverne med både fordybelse og samvær.
Og både fravær og frafald på uddannelsen har ændret sig markant med den ugentlige fridag og fire lange skoledage.
- Jeg synes, at alle tal taler for sig selv. Både fravær og frafald på uddannelsen er faldet virkelig meget og er mere end halveret, og samtidig har vi oplevet elever, der har været supermotiverede. Så vi gentager succesen til efterårets grundforløb. Desuden har vi en ambition om også at forsøge det i en anden udgave på modul 2, siger Marianne Havn.